Eerste communicatieaanpak en centrale boodschap

Eerste communicatieaanpak en centrale boodschap    

In mijn vorige blog kun je meer lezen over het aanbrengen van prioriteiten. Als je dit in beeld hebt gebracht en de eerste feiten op tafel hebt, dan is het belangrijk om aan de slag te gaan. Je kunt kijken wie er beschikbaar is om jou te ondersteunen, want je moet een aantal zaken gaan regelen.  

Regel het achter de schermen

Zorg dat alles klaarstaat als je gaat starten met je communicatietraject. Denk bijvoorbeeld aan monitoring van social media, reguliere media en andere belangrijke berichtgeving. Maar ook praktische zaken als het (technisch) regelen van een centraal punt voor vragen. Deze basis heb je in tijden van crisis nodig. Maak ook goede afspraken over rolverdeling en denk ook verder. Wanneer wil je een update? En ook wanneer is berichtgeving zo belangrijk dat een collega jou ten alle tijde mag overvallen? Je hebt namelijk een hoop werk te doen als communicatieadviseur. Je moet voorkomen dat bij elke tweet jouw deur opengaat 

Eerste communicatieaanpak

Beetje onaardig gezegd, maar heb je iedereen in jouw (communicatie)team aan het werk gezet? Dan ga je zelf aan de slag. Met de feiten en de prioriteitenlijst in de hand ga je werken aan jouw eerste communicatieaanpak. Alles moet snel én zorgvuldig, dus beperk je tot de basis.  

Centrale boodschap

Maak een centrale boodschap en stem deze af met de andere deelnemers in het crisisteam. Deze centrale boodschap is de kapstok voor jouw communicatieaanpak. Je kunt per doelgroep voor een andere nuance kiezen. Maar de centrale boodschap is het uitgangspunt. Daar kun je verder op bouwen.  

Aangepaste centrale boodschap

Komen er nieuwe feiten of inzichten? Dan kan het zijn dat je jouw centrale boodschap moet aanpassen. Wees daar in de communicatie ook open over. Zeg bijvoorbeeld: “Aangepaste regeling: vanaf vandaag is het niet meer mogelijk om onze school te betreden om het thuiswerk van uw zoon of dochter op te halen. Wij volgen de nieuwe richtlijnen van het RIVM. Thuiswerk kunt u nu … ”.  

In deze periode pas ik mijn content aan, in de hoop dat ik andere organisaties kan helpen. In het staartje van maart en in april wil ik tips en tricks delen op het gebied van crisiscommunicatie Lees ook de andere blogs: “Rust bewaren en prioriteiten stellen tijdens een crisissituatie” en “Crisisteam is de basis”.  

 

Scroll to Top