Hoe ‘versier’ je een influencer?

Hoe ‘versier’ je een influencer?

In de vorige drie blogs heb ik het gehad over de eerste stappen van influencer marketing, maar nu komen we op een spannend punt. Je hebt in kaart gebracht wat je wilt en wat voor type je zoekt. Tijdens de zoektocht heb je een shortlist gemaakt en uiteindelijk heb je de influencer van je dromen gevonden. Dan begint er iets spannends, namelijk de influencer moet jou ook zien zitten.
Anders dan met de ‘standaard’ communicatiemiddelen kan jij niet alles bepalen. Influencers zijn mensen. Mensen die onafhankelijk zijn van jou. Dit verklaart direct de titel van deze blog, want hoe ‘versier’ jij een influencer?

Slimme start?

Wellicht een handige en niet zo’n spannende stap. De eerste influencers die je aan je kunt binden zijn medewerkers van je bedrijf of een bestuurder. Heb je er al op die manier naar gekeken? Als je bijvoorbeeld kijkt naar Pieter Zwart van Cool Blue dan zie je dat dit al een hele goede influencer is voor zijn eigen organisatie. Maar ook deze mensen kun je niet verplichten om leuk te gaan bloggen/vloggen… je kunt ze er wel in begeleiden. Daar wil ik het volgende maand graag met je over hebben.

Terug naar de externe influencer

Overval de influencer niet. Probeer eerst op laagdrempelige wijze contact te leggen. Zoek in deze fase de overeenkomsten en leer de influencer beter kennen. Wat zijn zijn/haar doelen en wat kunnen jullie voor elkaar betekenen? Dit hoeft echt niet altijd een zak met geld te zijn. Soms kun je elkaar ook juist op andere punten versterken.

Maak daarna afspraken met elkaar over de (mogelijke) samenwerking. Wat verwacht de influencer van jou en wat verwacht jij van de influencer? Kunnen jullie daar samen uit komen?

Dit is niet een eenmalige actie, je moet in de relatie blijven investeren. Betrek de influencer echt bij jouw doelen, geef bijvoorbeeld een primeur weg of nodig de influencer uit voor een speciaal event. Kijk samen vooruit en bespreek samen wat je kunt doen om je doelen te behalen. Wees ook eerlijk als je meerdere influencers wilt inzetten en waarom je dat doet. Eerlijkheid duurt immers het langst.

Wil je de blogs over deze serie terug lezen? Klik hier voor blog 1, blog 2 en blog 3.
Volgende maand ga ik het hebben over ambassadeurs uit je eigen organisatie.

LOU communicatie heeft de ambitie om elke maand te bloggen over één bepaald thema. In juni 2020 is het thema: influencers.

Scroll to Top