Influencer marketing, juist ook voor maatschappelijke organisaties

Influencer marketing, juist ook voor maatschappelijke organisaties

Mijn vorige blog eindigde ik met influencer marketing en ik ga daar nu graag op door. Influencers zijn een belangrijke communicatiegroep waar nog nauwelijks gebruik van wordt gemaakt. Ook voor organisaties waarbij je dat wellicht niet direct verwacht. Juist ook belangrijk voor de maatschappelijk betrokken organisaties, zoals de zorg en het onderwijs.

Kringloopwinkels

Als voorbeeld. Waar denk je aan bij kringloopwinkels? Suf, stoffig? Of denk je aan duurzaam? Van deze tijd? Hip en origineel? Wist je dat er een hele groep influencers op dagelijkse basis bezig is met tweedehandskleding en kringloopwinkels? YouTubers die een gigantische groep volgers hebben en die dagelijks laten zien welke outfit ze nu weer hebben gescoord. Ze zorgen ervoor dat de kringloopwinkel een ander imago krijgt en dat de kringloopwinkel ook wordt gezien door een andere doelgroep; de jonge hippe twintiger. Slimme kringloopketens zoals Rataplan verbinden deze influencers aan hun eigen social media kanalen.

Vertaling naar het onderwijs en de zorg

Dit is ook heel goed mogelijk voor het onderwijs en de zorg. Wist je dat er heel veel leuke leerkrachten actief zijn op Instagram? Of op YouTube? Veel schoolbesturen vinden dit nog spannend en houden het liever stil of hebben geen idee wat ze er mee moeten doen. Hetzelfde is ook van toepassing in de zorg. Als het gaat over potentiele nieuwe leerkrachten of verplegers, heb je al gedacht over influencers die een opleiding volgen tot leraar of verpleger? Heb je die in beeld? Heb je daarvoor een strategie?

Start met het schrijven van persona

Wat is een belangrijke eerste stap? Realiseer je dat je niet iedereen aan je kunt binden. Je hebt focus nodig. Daarom is de eerste stap om een een aantal goede en duidelijke persona’s te schrijven. Welke soort influencer past het beste bij jouw vraagstuk? Waarschijnlijk niet de persoon met het grootste bereik, maar wie dan wel? Daar vertel ik jou heel graag meer over in mijn volgende blog.

LOU communicatie heeft de ambitie om elke maand te bloggen over één bepaald thema. In juni 2020 is het thema: influencers.

Scroll to Top