Podcast, de start

Podcast, de start

In de tijd van kort, korter, kortst is er een (relatief) nieuw medium die daar volledig tegenin gaat: de podcast. Dagelijks luisteren ruim 1,9 miljoen Nederlanders naar een podcast en dit aantal neemt alleen maar toe.

Een podcast kent (ten opzichte van radio) geen onderbrekingen. Je kunt als luisteraar heel selectief een podcast kiezen die past bij jouw interesse. Daarbij kun je luisteren waar en wanneer je wilt. Vergelijkbaar met Neflix en Videoland. Tot slot geven veel mensen aan dat een podcast een moment van rust is. In een tijd met heel veel prikkels ervaren mensen een podcast als een rustmoment om even – met aandacht – te luisteren naar één bepaald onderwerp. Een interessante ontwikkeling die wellicht ook past binnen jouw communicatiestrategie.

Wat is een podcast eigenlijk?

Je kunt een podcast zien als een ‘radioprogramma’ die jijzelf (relatief gemakkelijk) kunt maken. Het is gratis voor de luisteraar en kan gaan over elk onderwerp. Denk bijvoorbeeld aan actualiteiten, sport, films, maar ook over een specifiek onderwerp die wellicht past bij jouw organisatie of vraagstuk. Zoals bijvoorbeeld “het onderwijs”, “de bouw” of “de zorg”.

De meeste mensen luisteren naar een podcast via een smartphone. Vaak tijdens een bezigheid zoals sporten, boodschappen doen, werken, huishoudelijke werkzaamheden of in het OV. Een mooie tijd voor een podcast ligt tussen de 15 en 30 minuten. Vaak net lang genoeg voor één specifieke bezigheid.

Vooronderzoek

Deze maand wil ik je meer vertellen over de kracht van een podcast en de mogelijkheden voor jouw organisatie. Maar de eerste stap is eigenlijk heel simpel. Doe wat vooronderzoek. Luister, bijvoorbeeld op Spotify, naar een aantal podcasts. Wat spreekt je aan? Wat vind je minder goed? Luister naar een aantal populaire podcasts, maar probeer ook te onderzoeken of er (al) podcasts beschikbaar zijn specifiek voor jouw branche of vraagstuk. Ik weet bijvoorbeeld dat er podcasts zijn over het onderwijs.

LOU communicatie heeft de ambitie om elke maand te bloggen over één bepaald thema. In december 2020 is het thema: de podcast.

Scroll to Top