Ik geef zelf graag trainingen en workshops, maar ik volg ze ook graag. Het is interessant om nieuwe inzichten te krijgen en de tijd te nemen om te sparren over één bepaald onderwerp. Daar is tijdens een ‘reguliere’ werkdag nauwelijks tijd voor. Net als bij kinderen in de klas, de ‘juf of meester’ kan een training maken of breken.
Een interessant gegeven, want wat maakt het nou dat we soms met gekromde tenen deelnemen aan een training? Of dat we juist vol inspiratie naar huis gaan? Ik kan namelijk zelf echt voorbeelden verzinnen van beide uitersten. Sprekers die mijn kijk op het vak hebben veranderd en sprekers waarbij ik niet wist of ik moest huilen of lachen. Het werd vaak een combinatie van beide. Tijdens mijn onderzoek ontstond deze top 10.
10 tips waar je energie van krijgt:
-
Vooronderzoek
Net als met een communicatievraagstuk, het vooronderzoek essentieel. Aan welke mensen geef ik deze training? Wat is hun geschiedenis? Het kennisniveau over dit onderwerp? Wat speelt er in de organisatie? Het is als deelnemer niet relevant om ‘oud’ nieuws te horen.
-
Informeer/betrek vooraf de deelnemers
Laat we eerlijk zijn, niet iedereen staat te springen om elke training. Ondanks je goede intakegesprek met je opdrachtgever kan de realiteit anders zijn. Benader daarom vooraf de deelnemers. Vertel wat de inhoud is van je training en vraag om input. Zo is de kans op een verrassing tijdens de training kleiner.
-
Proef de sfeer en neem hier de tijd voor
Hoe komen de deelnemers binnen? Gehaast? Vrolijk? Sceptisch? Zuchtend? Neem de tijd voor deze emoties, benoem het en speel erop in. Je houdt er anders de hele training last van.
-
Speel open kaart
Wees duidelijk wat jouw idee is om te bespreken die dag en vooral welke ‘resultaten’ je wilt behalen. Check gelijk of dat goed valt bij de groep. Wees zo concreet mogelijk. Werk actief, zet deelnemers aan de slag. Vertel vooral waarom je iets doet. Niets is zo vervelend als deelnemers aan het einde van de dag zeggen: “Ja ..het was wel leuk, maar niet wat ik had verwacht”.
-
Rol van de trainer
De trainer is ondergeschikt. Met regelmaat gaan de eerste 15 minuten van een training alleen al over de trainer zelf. Dat kan niet de bedoeling zijn. Hou je intro kort en vertel wat noodzakelijk is om te weten voor de groep. Ongetwijfeld is niet je gehele loopbaan interessant. Het verhaal van de deelnemers staat centraal tijdens een training. Een goede trainer kan omgaan met diverse emoties die tijdens een training naar voren komen. Deelnemers zitten aan het stuur, jij geeft slechts ideeën en niet andersom.
-
Maak een plan, maar wees flexibel
Natuurlijk moet je elke training goed voorbereiden, maar klamp je daar niet aan vast! Dit is vast herkenbaar, een trainer met 100 sheets waar hij doorheen ‘moet’ en niemand die meer oplet. Wees flexibel en pas je aan naar leerbehoefte en snelheid van de groep.
-
Iedereen aan boord?
Je intro ging super, de eerste opdracht ook…. maar nu merk je dat niet iedereen meer aan boord is. Wegkijken, zuchten, onderuit zitten, spelen met de telefoon. Het moment dat jij als trainer aan de bak moet. Is het één persoon? Probeer deze eerst positief te betrekken bij jou verhaal? Lukt dat niet loop dan tijdens een oefening of pauze even bij deze deelnemer langs. Dat hoeft niet voor de hele groep. Zijn het meerdere deelnemers? Benoem het en pas je programma aan. Bijvoorbeeld: “Ik merk dat jullie aandacht even weg zakt. Geen probleem… ga ik te langzaam? Te snel? Is het nog interessant? Of zijn we gewoon toe aan koffie?”
-
Andere sfeer – benoem dat
Slaat de sfeer om in een training? Dan moet je daar iets mee doen. Dender niet door met je verhaal. Bijvoorbeeld: “Wow, ik merk een omslagpunt waar loopt het nu vast? Of juist … wat maakt het dat het nu zo lekker gaat?”
-
Gelijkwaardig
Als deelnemer voel je je niet serieus genomen als de trainer de toon aanslaat van een ouderwetse kleuterjuf. Of als de trainer zijn eigen talenten blijft etaleren. Niemand heeft alle kennis in pacht. Ikzelf haak dan af. Trainer en deelnemer zijn altijd gelijkwaardig en volwassen gesprekspartners. Extra tip: doe alleen een leuke / grappige oefening als het goed voelt. Is er weerstand? Vraag dan niet om te gaan staan en elkaar de hand te geven…. (we hebben het allemaal al eens meegemaakt)
-
Evalueer regelmatig en niet na afloop
Een evaluatie moment na de training is altijd een beetje … jammer. Deelnemers willen graag naar huis of naar de borrel. Over het algemeen hebben ze geen zin in jouw vragenlijst of in deze ‘laten we een rondje doen, hoe hebben jullie deze dag ervaren?’. Daarbij zonde als je dit op het einde doet, want dan kan je er niets meer aan veranderen. Doe dit tijdens de bijeenkomst tussendoor. Bijvoorbeeld: “kan iedereen het nog volgen?”, “zijn er vragen of opmerkingen over dit onderdeel?”, “hebben we de goede slag te pakken?”.
Tot slot!
Een goede trainer heeft een lekkere dosis humor en timing. Als je een aantal uur moet luisteren is dat zo fijn en belangrijk. Dit is mijn lijst, maar wat vind jij een goede/belangrijke eigenschap?
[av_hr class=’short’ height=’50’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’ av_uid=’av-10q15p’ admin_preview_bg=”]
Blijf op de hoogte
Wil jij ook tips, tricks en meer ontvangen op het gebied van communicatie, social media en marketing? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van LOU communicatie.
[av_mailchimp list=’07a9f84085′ double_opt_in=’aviaTBdouble_opt_in’ on_send=” sent=’Bedankt! Je ontvangt zo een e-mail om je inschrijving te bevestigen.’ link=’manually,http://’ color=” av_uid=’av-vn51x’]
[av_mailchimp_field id=’0′ label=’E-mailadres’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_email’ av_uid=’av-swybx’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’1′ label=’Voornaam’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_empty’ av_uid=’av-m4qnx’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’2′ label=’Achternaam’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_empty’ av_uid=’av-fgllp’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’av-button’ type=’button’ check=” options=” label=’Inschrijven’ width=” av_uid=’av-asyvp’]
[/av_mailchimp]
Als je je inschrijft voor mijn nieuwsbrief ga je akkoord met de [av_privacy_link]Privacyverklaring[/av_privacy_link].