Oke, jouw doelgroep komt centraal te staan op de website. In deze blog geef ik je praktische tips hoe je de kwaliteit van jouw webteksten kunt verbeteren.
Mensen lezen niet
Maar laat ik eerst eens beginnen met een pijnlijk punt. We weten uit onderzoek dat mensen nauwelijks lezen. Of jouw doelgroep nu hoog of laag is opgeleid, dat maakt niet uit. Geloof me, mensen zijn steeds minder bereid om (veel) te lezen. Daar moet je in jouw tekst rekening mee houden.
Schrijf daarom aantrekkelijk, to-the-point en relevant. En zet vooral de belangrijkste informatie bovenaan. We weten namelijk ook dat mensen met goede energie starten aan een tekst, maar redelijk snel afhaken.Laat je desondanks niet uit het veld slaan.
Hierbij 13 praktische tips om er voor te zorgen dat mensen wel jouw teksten gaan lezen:
- Schrijf actief (vermijd woorden als zullen/worden)
- Denk aan het leesniveau (en eventueel de emotie) van jouw lezers
- Schrijf afkortingen altijd uit (minimaal 1x)
- Probeer vakjargon te vermijden of geef een verduidelijking
- Werk met tussenkopjes, 1 onderwerp per tussenkopje
- Schrijf kort en bondig!
- Maak gebruik van opsommingstekens
- Kom in de eerste alinea direct ‘to-the-point’
- Zorg voor energie in je tekst, probeer trage, passieve of wollige teksten te vermijden
- Maak in de titel meteen duidelijk waar de tekst over gaat
- Schrijf voor 1 persoon, spreek je lezer aan, maar nooit in meervoud
- Probeer het aantal bijwoorden te verminderen
- Werk met voldoende witruimtes
In deze blogserie gaat het alleen over de teksten voor een website. Maar denk eens aan hoe je de aandacht van mensen kunt vasthouden als je gaat werken met een duidelijke navigatie, goede afbeeldingen, illustraties, film of animaties.
LOU communicatie heeft de ambitie om elke maand te bloggen over één bepaald thema. In november 2020 is het thema: teksten voor de website.