Van een passief naar een actief persbeleid

LOU communicatie heeft de ambitie om elke maand te bloggen over één bepaald thema. In juli 2019 is het thema: “Media”.

Van een passief naar een actief persbeleid

Ik adviseer organisaties om altijd de overstap te maken van een passief naar een actief persbeleid. Je wilt namelijk voorkomen dat de media je alleen weet te vinden als er sprake is van een negatieve situatie. Als je investeert in je persrelaties is de kans groter dat ze ook op andere momenten willen schrijven over jouw organisatie. In deze blog tips: hoe maak je de overgang naar een actief persbeleid?

Basis op orde

In de eerste plaats breng je jouw persbeleid op orde. Dat betekent dat je precies weet welke media en journalisten over jouw organisatie zouden kunnen communiceren. Maak een perslijst en werk deze met enige regelmaat bij.

Bedenk ook goed van te voren hoe je je perscontacten wil laten lopen. Hoe organiseer je de (telefonische) bereikbaarheid? Hoe moeten collega’s reageren als de media belt? Of als er een cameraploeg voor de deur staat. Dergelijke interne afspraken zijn de basis voor je persbeleid. Tip: KIS (keep it simple), zodat alle collega’s het gemakkelijk kunnen volgen.

Actieve contentkalender

Bekijk elk kwartaal op welke momenten je op een positieve wijze aandacht kunt vragen aan de media en beschrijf dit in een contentkalender. Net zoals je dat ook voor social media zou moeten doen. Train je mensen op het gebied van media; woordvoering, schrijven van een persuitnodiging of persbericht, hoe werkt media anno 2019?

Ga het gesprek aan

Met alleen een persbericht ga je het niet redden. Ga het gesprek aan met de belangrijkste journalisten in jouw werkgebied. Zorg dat ze jou en jouw organisatie kennen en weten te vinden. Doe dit niet eenmalig, maar investeer met regelmaat in jouw persrelaties. Als je dit doet dan heb je al de eerste goede stappen gezet naar een actief persbeleid.

Blijf op de hoogte

Wil jij ook tips, tricks en meer ontvangen op het gebied van communicatie, social media en marketing? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van LOU communicatie.

[av_mailchimp list=’07a9f84085′ double_opt_in=’aviaTBdouble_opt_in’ on_send=” sent=’Bedankt! Je ontvangt zo een e-mail om je inschrijving te bevestigen.’ link=’manually,http://’ color=” av_uid=’av-vn51x’]
[av_mailchimp_field id=’0′ label=’E-mailadres’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_email’ av_uid=’av-swybx’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’1′ label=’Voornaam’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_empty’ av_uid=’av-m4qnx’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’2′ label=’Achternaam’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_empty’ av_uid=’av-fgllp’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’av-button’ type=’button’ check=” options=” label=’Inschrijven’ width=” av_uid=’av-asyvp’]
[/av_mailchimp]

Als je je inschrijft voor mijn nieuwsbrief ga je akkoord met de [av_privacy_link]Privacyverklaring[/av_privacy_link].

Scroll to Top