“Ben je toe aan een nieuwe uitdaging?” Hoe vaak heb jij deze zin al voorbij zien komen op je socials de laatste tijd? Het is de tijd waarin sollicitanten kunnen kiezen. Werk je als leerkracht, verpleegkundige, vakman, ICT-er etc.? Dan staan ze te springen om jouw expertise. Juist in deze tijd hoor ik bedrijven regelmatig zeggen: “Heeft het wel zin, arbeidsmarktcommunicatie? De juiste mensen zijn er gewoon niet”. Ik begrijp deze gedachte. In diverse vakgebieden zijn er op dit moment te weinig mensen met de juiste papieren en ervaring.
Lef tonen
Aan de andere kant is dit nu juist het moment dat je echt lef moet tonen. Maak het persoonlijk. Een zin als: “ben je toe aan een nieuwe uitdaging?” kan dus eigenlijk niet meer. Zoek het niet in opvallende acties, maar blijf juist dicht bij jezelf. Waarom zouden sollicitanten voor jou als werkgever kiezen? En hoe maak je dit zichtbaar bij de juiste mensen?
Ik begeleid organisaties in dergelijke trajecten en samen zoeken we het antwoord op deze vragen. Deze antwoorden vormen immers de basis voor een effectieve strategie. Wat helpt bij het vinden van een nieuwe collega is oprecht openstaan voor de persoon achter de cv. Veel organisaties benaderen het solliciteren nog erg traditioneel en vergeten dat de rollen in deze tijd zijn omgedraaid.
Wil jezelf een eerste slag slaan? Breng dan in beeld:
- Wat doen onze concurrenten?
- Wat vertellen onze huidige collega’s?
- Waarom solliciteren mensen wel bij ons?
- Wat maakt ons uniek?
- Hoe ziet onze sollicitatieprocedure eruit en past dat nog bij deze tijd?
De samensmelting van deze antwoorden vormen de basis voor jouw strategie op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Werk constant aan jouw imago als werkgever. Plaats dus nooit alleen een vacaturetekst, maar deel ook meer over hoe het is om bij jou te werken. Op deze wijze kan de sollicitant nieuwsgierig worden en wie weet wil hij of zij wel kennis met jou maken.