5 tips voor citymarketing die raakt

Alle aandacht voor jouw wijk, stad of regio

De bouwplaats blijft voor mij een magische plek. Waarschijnlijk heb ik dit overgehouden na 11 jaar werken bij een woningcorporatie.

Het is de plek waar oude herinneringen worden vervangen voor nieuwe avonturen. Soms maakt de bouwplaats onderdeel uit van een groter geheel. Bijvoorbeeld als de woonwijk een volledige nieuwe uitstraling krijgt in het kader van stedelijke vernieuwing.

Deze maand wordt de dag van de citymarketing georganiseerd. Citymarketing is een goede tool om een wijk, stad of regio op een frisse manier onder de aandacht te brengen. Dat kan bij potentiele kopers en huurders, maar kijk ook verder en vergeet bijvoorbeeld de ondernemers, studenten en toeristen niet. Wat is nou de kracht van een goede aanpak?

  1. Ken je klant. Dit is de belangrijkste stap.
    Zorg dat je duidelijk voor ogen hebt welke mensen je wilt inspireren met jouw wijk, stad of regio. Wat zijn dit voor mensen? Onderzoek waar ze behoefte aan hebben, wat ze aanspreekt (en wat niet) en wat ze raakt. Kortom wees oprecht geïnteresseerd in jouw doelgroep en neem ook de tijd om dit goed in kaart te brengen. Check ook vooraf bij de doelgroep of jouw aanpak daadwerkelijk de juiste snaar raakt.
  2. Niet lezen, maar ervaren
    Mensen willen er niet over lezen, ze willen het zien, ervaren en beleven. Zorg er dan ook voor dat je aanpak hier op gericht is. Hoe kun je de doelgroep jouw stad, wijk of regio echt laten ervaren? En zijn er bijvoorbeeld aansprekende ambassadeurs die je hierbij kunnen ondersteunen?
  3. Vermijd clichés
    Niets is dodelijker dan een campagne die nagenoeg hetzelfde is als bij de buren. Woorden als: “vrijheid en ruimte” zijn nietszeggende en eigenlijk lege hulzen. Echter ze zijn nagenoeg op elk bouwbord terug te vinden. Probeer deze clichés te vermijden en breng echte verhalen.
  4. Betrek de stad, wijk of regio
    Je wilt voorkomen dat citymarketing een verhaal blijft op papier of een project van de afdeling communicatie. Het is belangrijk dat je verschillende niveaus in je wijk, stad of regio weet te betrekken bij je aanpak. Draagvlak is essentieel op allerlei fronten.
  5. Durf te kiezen
    Wil je krachtig communiceren? Dan moet je een keuze durven maken. Voor elk vraagstuk kun je verschillende kanten op. Je kunt de nadruk leggen op diverse facetten. Echter daar zwak je de boodschap mee af. Maak een keuze, toets deze bij de doelgroep en ga er dan voor de volle 100% voor.

[av_hr class=’short’ height=’50’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’ av_uid=’av-10q15p’ admin_preview_bg=”]

Blijf op de hoogte

Wil jij ook tips, tricks en meer ontvangen op het gebied van communicatie, social media en marketing? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van LOU communicatie.

[av_mailchimp list=’07a9f84085′ double_opt_in=’aviaTBdouble_opt_in’ on_send=” sent=’Bedankt! Je ontvangt zo een e-mail om je inschrijving te bevestigen.’ link=’manually,http://’ color=” av_uid=’av-vn51x’]
[av_mailchimp_field id=’0′ label=’E-mailadres’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_email’ av_uid=’av-swybx’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’1′ label=’Voornaam’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_empty’ av_uid=’av-m4qnx’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’2′ label=’Achternaam’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_empty’ av_uid=’av-fgllp’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’av-button’ type=’button’ check=” options=” label=’Inschrijven’ width=” av_uid=’av-asyvp’]
[/av_mailchimp]

Als je je inschrijft voor mijn nieuwsbrief ga je akkoord met de [av_privacy_link]Privacyverklaring[/av_privacy_link].

Scroll to Top