In de voorgaande blogs heb ik je laten zien hoe je individuele collega als ambassadeur kunt verbinden aan jouw organisatie. Een belangrijke stap die je niet moet vergeten is om de overige collega’s hierbij te betrekken. Dit versterkt het wij-gevoel en daarbij, wellicht zijn dit de ambassadeurs voor de toekomst.
Interne zichtbaarheid
Maak het in je interne communicatie zichtbaar. Laat zien welke posts er geworden gepubliceerd en deel deze met enige regelmaat intern. Kondig eventuele grote events vooraf aan. Als een collega bijvoorbeeld een week lang de eindredactie gaat doen van de social media kanalen is het leuk om vooraf hier collega’s over te informeren. Kies niet alleen voor zenden, maar vraag ook input aan collega’s. Wellicht hebben zij ook mooie ideeën waar de ambassadeur eens over kan bloggen, vloggen of communiceren.
Bied trainingsmogelijkheden aan
Het is ook slim om collega’s te interesseren voor social media. Deel regelmatig tips en weetjes en organiseer met regelmaat trainingen op dit vlak. Luister goed naar de collega’s. Veel mensen willen bijvoorbeeld wel ‘wat’ met LinkedIn, maar hebben geen idee hoe of wat. Dat is de gelegenheid om ze te betrekken bij een training. Zet altijd de medewerker centraal (what’s in it for me?), de rol van ambassadeur komt wellicht later wel.
Gedragsregels
Bij ‘de start’ van social media waren veel bedrijven in paniek. Er werden gedragsregels en protocollen opgesteld waaraan medewerkers moesten voldoen. Sommige bedrijven gaven aan dat collega’s niet actief mochten zijn op het gebied van social media. Dit is niet alleen een negatieve gedachtegang, het is ook niet haalbaar. Ieder mens is vrij ook om actief te zijn op social media. Je kunt veel beter kiezen voor het goed faciliteren, dan het ‘dicht timmeren’ met regels.
LOU communicatie heeft de ambitie om elke maand te bloggen over één bepaald thema. In juli 2020 is het thema: van collega naar ambassadeur.