Ambassadeurs – van eerste schets naar een concreet plan

Je hebt de potentiële ambassadeurs van jouw organisatie in kaart gebracht en daarbij heb je een eerste opzet gemaakt voor je doelen. Het is de bedoeling dat je nu concreter wordt in je aanpak.

Start in ieder geval met het volgen van jouw collega’s op de social media kanalen. Let op: doe dit alleen met de accounts die gerelateerd zijn aan het werk. LinkedIn is altijd veilig, maar wees kritisch op social media kanalen als Facebook of Instagram. Het kan (erg) ongemakkelijk worden als het bedrijf waar je werkt je ineens begint te volgen terwijl jij alleen maar vakantiefoto’s deelt. ‘Like’ gerelateerde posts die over het werk gaan. Op deze wijze bouw je al de interactie met elkaar op.

Naast deze actie is het goed om jouw schets om te zetten naar een concreet plan. Start altijd met jouw doel(en) en doelgroepen. ‘Wat wil je bij wie bereiken?’. Immers social media is ook slechts een communicatiemiddel om tot je doel te komen en geen doel op zich. Heb je dit helder? Denk dan na hoe je de doelgroep kunt bereiken. Kijk naar het volledige spectrum en vergeet daarbij niet de ‘traditionele’ communicatiemiddelen. Zo ontstaat er per doel en doelgroep een mix aan communicatiemiddelen die je kunt inzetten.

Nu is het tijd om met de collega’s die jij op het oog hebt om de tafel te gaan zitten. Want net als met ‘externe influencers’ moet je ook de interne collega zien te ‘verleiden’. Het is namelijk helemaal niet vanzelfsprekend dat jouw collega een ambassadeur wil zijn voor jouw organisatie. En dat is ook prima. Social media draait om mensen en mensen kiezen er zelf bewust voor om actief te zijn op één of meerdere kanalen. Als jullie elkaar kunnen vinden dan is dat mooi, maar dat is nooit  vanzelfsprekend.

LOU communicatie heeft de ambitie om elke maand te bloggen over één bepaald thema. In juli 2020 is het thema: van collega naar ambassadeur.

Scroll to Top