Belang van heldere teksten

Het belang van heldere teksten

LOU communicatie heeft de ambitie om elke maand te bloggen over één bepaald thema. In juni 2019 is het thema: “Heldere teksten”.

Het belang van heldere teksten

“Zeg eerst maar gewoon wat je wilt zeggen” deze zin gebruik ik altijd bij schrijftrainingen. Deze doet het ook altijd goed “hoe zou je het uitleggen op een verjaardag”. Je krijgt dan altijd een heel helder verhaal, wat je direct begrijpt. Dan komt het papier … en dan veranderd het heldere verhaal ineens in een complex verhaal. Wellicht logisch, want als ik terug denk aan de Nederlandse lessen die ik op school heb gevolgd, dan zag ‘de zakelijke correspondentie’ er ook anders uit dan een gemiddelde ansichtkaart.

Desondanks wil ik je inspireren om dat zakelijke voor een deel los te laten en je teksten meer te schrijven zoals tja …  een mens. Jouw boodschap komt namelijk veel beter over als je overstapt op een andere schrijfstijl.

Het belang van heldere teksten:

  • Een heldere tekst geeft duidelijkheid
  • Met als gevolg dat je minder vragen krijgt die je moet oplossen
  • Maar heldere teksten doen meer, heldere teksten zorgen onbewust voor een gevoel van vertrouwen.
  • En mensen vinden jou of jouw organisatie ook sympathieker

Voor wie is dit relevant?

Eigenlijk voor alle organisaties die op welke wijze dan ook berichten versturen. Denk aan brieven, maar ook aan e-mails en sociale media berichten. Zelf adviseer ik het liefst (semi-) overheidsorganisaties en organisaties in de zorg, het onderwijs en woningcorporaties. Deze organisaties communiceren met heel veel (soorten) mensen en daar valt nog heel wat winst te behalen. Lees deze maand mee en laat je inspireren!

Tot slot

LOU communicatie is dagelijks bezig met het schrijven van heldere teksten. Hoe maak je een (complexe) boodschap duidelijk. Wil je meer weten over dit onderwerp? Of heb je hulp nodig? Twijfel niet een stuur een e-mail naar info@loucommunicatie.nl.

Blijf op de hoogte

Wil jij ook tips, tricks en meer ontvangen op het gebied van communicatie, social media en marketing? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van LOU communicatie.

[av_mailchimp list=’07a9f84085′ double_opt_in=’aviaTBdouble_opt_in’ on_send=” sent=’Bedankt! Je ontvangt zo een e-mail om je inschrijving te bevestigen.’ link=’manually,http://’ color=” av_uid=’av-vn51x’]
[av_mailchimp_field id=’0′ label=’E-mailadres’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_email’ av_uid=’av-swybx’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’1′ label=’Voornaam’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_empty’ av_uid=’av-m4qnx’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’2′ label=’Achternaam’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_empty’ av_uid=’av-fgllp’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’av-button’ type=’button’ check=” options=” label=’Inschrijven’ width=” av_uid=’av-asyvp’]
[/av_mailchimp]

Als je je inschrijft voor mijn nieuwsbrief ga je akkoord met de [av_privacy_link]Privacyverklaring[/av_privacy_link].

Scroll to Top