Een goede brainstorm geeft energie en nieuwe frisse ideeën. Met heel veel plezier organiseer ik regelmatig brainstormsessies. Recentelijk nog voor een toffe hulporganisatie die meer landelijke aandacht wil generen. Een brainstormsessie is voor mij alleen geslaagd als er een concreet plan van aanpak uit voortkomt. Maar hoe organiseer je nou een brainstormsessie met impact?
Stap 1 Doel bepalen
Samen met de opdrachtgever bepaal ik vooraf altijd het doel wat we willen halen. Ik stel dan altijd de vraag:
1. Wanneer ben je tevreden?
2. Wanneer ben je echt enthousiast?
3. Wanneer verlaten we juichend het pand?
Het is goed om jezelf te blijven uitdagen. Als ik alleen vraag naar het doel, dan blijf ik waarschijnlijk bij het eerste punt hangen.
Stap 2 Onderzoek
In de voorbereiding doe ik altijd onderzoek. Welke personen zijn aanwezig tijdens de brainstormsessie? Wat is de kennis en de houding van deze mensen ten opzichte van de organisatie en het vraagstuk? Wat is er al eerder ondernomen om het vraagstuk op te lossen? Kortom ik wil er meer van weten.
Stap 3 Ontwerp van de brainstormsessie
Het onderzoek en het doel zijn voor mij de belangrijkste bouwstenen om een draaiboek te maken voor de brainstormsessie. Waarbij ik ook altijd alternatieven voorbereid. De werkvormen zijn nooit hetzelfde en passen bij het vraagstuk en de organisatie. Plezier staat voorop!
Stap 4 Het trechter model
Iedereen mag alles roepen tijdens een brainstormsessie, graag zelfs. Maar aan het einde van de bijeenkomst maak ik ook altijd een stap terug naar de realiteit. Ik gebruik daar meestal een eigen model voor om in korte tijd gezamenlijk te bepalen wat past in een plan en wat niet.
Stap 5 Aan de slag
Ik ben pas tevreden als mijn opdrachtgever naast een zinvolle brainstormsessie ook een concreet actieplan in handen heeft. Ik zorg dan ook voor de vertaling van de bijeenkomst naar een plan.
Wil je meer weten over de mogelijkheden voor een brainstormsessie? Neem even contact met mij op en ik denk graag met je mee.
LOU communicatie heeft de ambitie om elke maand te bloggen over één bepaald thema. In maart 2020 is het thema: brainstormen.