onderzoek de informatiebehoefte van je doelgroep

Bye Bye traditioneel jaarverslag, we gaan online

LOU communicatie heeft de ambitie om elke maand te bloggen over één bepaald thema. In februari 2019 is het thema: “het jaarverslag”.

Steeds meer organisaties nemen afscheid van het ‘traditionele’ jaarverslag en kiezen voor een online jaarverslag. Wat zijn de voordelen van deze overgang en hoe pak je zoiets aan?

Dit zijn de voordelen van een online jaarverslag: 

  1. Je kunt optimaal gebruik maken van alle mogelijkheden zoals beeld, film, animatie, cijfers en tekst.
  2. De lezer bepaald waar op wordt geklikt, dus de informatiebehoefte staat nog meer centraal.
  3. Je jaarverslag is echt voor iedereen toegankelijk. Niemand hoeft een verslag aan te vragen.
  4. Het is een doorlopend proces en daarom ben je altijd actueel.
  5. Je hebt direct interactie met je doelgroep.
  6. Meer collega’s kunnen een bijdrage leveren.
  7. Je kunt veel beter meten welke items er goed worden gelezen en welke niet.
  8. Het heeft ook een positief effect op je vindbaarheid op Google
  9. Het is een duurzame oplossing

Hoe realiseer je een online jaarverslag?

Je moet dit vraagstuk eigenlijk op dezelfde wijze benaderen zoals je dat zou doen voor een nieuwe corporate website. Realiseer een communicatieplan waar in ieder geval de volgende aspecten naar voren komen:

  • Doel, wat wil je bereiken
  • Doelgroep en hun informatiebehoefte
  • Draagvlak, hoe zorg je er voor dat iedereen hier zijn bijdrage aan wil leveren
  • Inbedding, als het online jaarverslag draait, wie is er dan verantwoordelijk voor wat?
  • Communicatiestrategie
  • Bepalen van de content
  • Interactie met je doelgroep
  • Evaluatie en bijsturing.

Corporate aftermovie

Een andere mooie trend is de corporate aftermovie. Een korte film waarin je een terugblik geeft op het afgelopen jaar, natuurlijk met een knipoog naar de toekomst.
Heb je geen beeld bij een corporate aftermovie? Dit is een voorbeeld van de ANWB uit 2014. Voor de volledigheid ik ben niet betrokken geweest bij dit project van de ANWB, maar het geeft wel een goede impressie. Persoonlijk zou ik er naar streven om het filmpje korter te maken, omdat je de kijker graag wilt vasthouden.

Tot slot

Wil je meer weten over “het jaarverslag”? Lees dan de volgende blogs terug: “Haal meer uit je jaarverslag – start met onderzoek” en “10 tips, zo wordt jouw jaarverslag wel gelezen”. LOU communicatie heeft ruime ervaring met de realisatie van jaarverslagen. Zowel online als offline. Heb je hulp nodig of wil je meer weten? Stuur dan geheel vrijblijvend een e-mail naar info@loucommunicatie.nl.

[av_hr class=’short’ height=’50’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’ av_uid=’av-10q15p’ admin_preview_bg=”]

Blijf op de hoogte

Wil jij ook tips, tricks en meer ontvangen op het gebied van communicatie, social media en marketing? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van LOU communicatie.

[av_mailchimp list=’07a9f84085′ double_opt_in=’aviaTBdouble_opt_in’ on_send=” sent=’Bedankt! Je ontvangt zo een e-mail om je inschrijving te bevestigen.’ link=’manually,http://’ color=” av_uid=’av-vn51x’]
[av_mailchimp_field id=’0′ label=’E-mailadres’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_email’ av_uid=’av-swybx’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’1′ label=’Voornaam’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_empty’ av_uid=’av-m4qnx’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’2′ label=’Achternaam’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_empty’ av_uid=’av-fgllp’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’av-button’ type=’button’ check=” options=” label=’Inschrijven’ width=” av_uid=’av-asyvp’]
[/av_mailchimp]

Als je je inschrijft voor mijn nieuwsbrief ga je akkoord met de [av_privacy_link]Privacyverklaring[/av_privacy_link].

Scroll to Top