Hoe krijg je jouw collega’s zo ver dat ze meedenken in de contentstrategie

Hoe krijg je jouw collega’s zo ver dat ze meedenken in de contentstrategie?

“Ik kan het toch niet allemaal alleen en waar haal ik de inspiratie vandaan?”. Het valt niet mee als je alleen verantwoordelijk bent voor de content. Je moet leuren en zeuren voor goede verhalen en dat haalt wel de lol uit social media. Terwijl het ook heel erg leuk kan zijn om juist op deze wijze te werken aan je zichtbaarheid.

Betrek je collega’s

Deze maand deel ik mijn ervaringen hoe je jouw collega’s kunt betrekken bij de contentstrategie. Belangrijk, want juist mensen met verschillende functies en achtergronden bieden samen een rijke inkijk in jouw organisatie. Met andere woorden, jouw content wordt er echt beter van als het niet gemaakt is door één specifiek persoon.

Vanuit LOU communicatie organiseer ik contenttrainingen en begeleid ik startende teams die samen aan de slag gaan met content. Ik zie dus regelmatig mensen die op deze wijze gaan starten met social media.

Inventariseren

Stap 1 (of liever stap 0) is inventariseren. In de eerste plaats inventariseer wat jouw doel is met de inzet van social media. Wie wil je bereiken? Waar ga je die personen vinden? Ook belangrijk om te weten: wat is jouw verhaal en hoe ziet jouw identiteit er online uit? En tot slot (maar zeker niet onbelangrijk): welke collega’s werken er binnen jouw organisatie die zouden kunnen ondersteunen op het gebied van social media?

Kijk bijvoorbeeld naar mensen die:

  • Privé al actief zijn op social media kanalen
  • Goede ambassadeurs zijn voor jouw organisatie
  • Beschikken over een positieve vibe
  • Bereid zijn om te leren

Een goed werkend social media team

Het opbouwen van een positief en goed werkend social media team is vergelijkbaar met een periode van daten. Sowieso start je stap voor stap. Je begint niet direct iedereen een taak te geven. Je neemt mensen mee in de wereld van social media en laat ze zien wat de mogelijkheden zijn. Voor het bedrijf, maar ook zeker voor henzelf. Zijn ze nog steeds aangehaakt? Dan kun je de volgende ‘move’ zetten. Plan een ‘what’s in it for me’-bijeenkomst waarin je ze juist nieuwsgierig maakt naar de mogelijkheden voor de socials. Kortom, maak er iets tofs van waar je als collega graag bij wil zijn.

Klaar voor de volgende stap? Check mijn blog later deze maand.
Wil je tussendoor tips? Vergeet me niet te volgen op LinkedIn en Instagram

Scroll to Top