Wil je na de zomer echt een nieuwe start maken met jouw communicatieaanpak? Check dan deze maand mijn blogs en tips. Ik laat jou zien hoe ik omga met dergelijke vraagstukken. Echt een kijkje in de keuken dus. In de eerste blog heb ik je meer verteld over de analysefase.
De volgende fasen zijn de doelen en de doelgroepen. Met wie wil je communiceren en vooral, wat wil je bereiken? Mijn ervaring is dat er wel is nagedacht over doelen en doelgroepen, maar dat deze (over het algemeen) onvoldoende zijn uitgewerkt.
Mijn rol in deze fase is vooral doorvragen:
- Wat is je doel over 6 weken?
- Hoe kun je dat concreet maken?
- Hoe staan we er over 6 maanden voor?
- Wie zijn jouw doelgroepen?
- Zijn dat directe of indirecte doelgroepen?
- Wat is het huidige kennisniveau van deze doelgroep?
- En hoe kijken ze naar jouw organisatie?
- etc.
In mijn sessies werken we dit direct uit in één duidelijk overzicht. Dit overzicht gebruik ik ook om direct een koppeling te maken naar de analyse die in de eerste stap is gemaakt.
Ik stel dan vragen zoals:
- Wat je nu doet… past dat écht bij je doelen? En zo ja, wat is het concrete resultaat?
- Heb je echt oog voor elke doelgroep?
- Of ben je in je huidige aanpak toch een doelgroep ‘vergeten’?
- Hoe kun je slimmer en effectiever communiceren?
- etc.
Tegen klanten zeg ik altijd: “We behouden wat goed is en vullen aan wat nodig is”. Het doel is niet om standaard alles te vernieuwen, maar wel om de communicatieaanpak een nieuwe boost te geven. Ik heb te vaak gezien dat goede initiatieven over boord worden gegooid, zonder dat daar goed over na is gedacht. Zolang het werkt moet je waarderen wat je hebt opgebouwd.
We zijn gestart met de analyse van de huidige situatie en hebben goed nagedacht over onze doelen en doelgroepen. In de laatste fase maken we duidelijke keuzes en stimuleren we onze creativiteit. Hoe je dat doet… dat kan je lezen in mijn laatste blog over dit thema.