De natuur is prachtig en deze willen we graag behouden. Voor ons en voor onze kinderen. Iedereen weet dat we voorzichtiger moeten omgaan met de omgeving om ons heen. Ondanks dat we dit weten vinden we het lastig om ons gedrag aan te passen.
In mijn blog “Gedragsverandering heeft een andere aanpak nodig” gaf ik al aan dat dergelijke vraagstukken een andere aanpak nodig hebben. Tussen weten en doen zit een wereld van verschil. In deze blog wil ik meer vertellen over communiceren over duurzaamheid.
Let op je framing
Wat je vaak ziet in communicatie omtrent duurzaamheid is dat er wordt ingezet op feiten of dat er wordt ingespeeld op angstbeelden en schuldgevoelens. De afzender wil op deze wijze de ontvanger ‘wakker schudden’. Echter het blijkt dat je meer effect bereikt als je inzet op positieve gevoelens. Dus wat mensen graag willen en wat ze direct zelf kunnen doen om de situatie te verbeteren (handelingsperspectief). Hoe concreter hoe beter.
What’s in it for me?
Over het algemeen vraag je veel van de ontvanger. Je wilt een gedragsverandering realiseren. Besef dat ‘duurzaamheid’ vaak niet voor de grote groep het belangrijkste argument is. Prijs, kwaliteit, gemak zijn (helaas) vaak belangrijkere motieven. Je kunt deze kennis natuurlijk wel goed verwerken in je communicatiestrategie. Denk verder dan alleen het duurzaamheidsargument, wat heb je de klant nog meer te bieden?
Duurzaamheid in de praktijk
Vertel concrete verhalen van echte mensen. Mensen willen zich graag kunnen identificeren. Wees altijd eerlijk en geloofwaardig en gebruik dus uitsluitend echte verhalen. Verder houden mensen ook erg van uitdagingen/wedstrijden. Probeer hier mee te spelen. Wil je bijvoorbeeld dat er in een bepaalde wijk meer wordt gedaan aan afvalscheiding, organiseer dan een fun wedstrijd tussen twee flatgebouwen. Wie heeft het minste restafval aan het einde van het traject?
Kortom
Maak het zo concreet mogelijk. Maak plezier tijdens het traject en probeer met enthousiasme mensen zo ver te krijgen dat ze op een andere wijze omgaan met het duurzaamheidsvraagstuk.
Duurzaamheid belangrijke pijler
Duurzaamheid is een belangrijke pijler voor LOU communicatie. Ik werk o.a. digitaal (geen papier) en ben kritisch over reizen. Met LOU communicatie wil ik me met name richten op maatschappelijk betrokken organisaties, daar hoort duurzaamheid zeker ook bij. Ken jij organisaties en mensen die druk bezig zijn met duurzaamheid en die hulp nodig hebben bij de communicatie? Het is ontzettend fijn als je mijn gegevens of blog met ze wilt delen.
[av_hr class=’short’ height=’50’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’ av_uid=’av-10q15p’ admin_preview_bg=”]
Blijf op de hoogte
Wil jij ook tips, tricks en meer ontvangen op het gebied van communicatie, social media en marketing? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van LOU communicatie.
[av_mailchimp list=’07a9f84085′ double_opt_in=’aviaTBdouble_opt_in’ on_send=” sent=’Bedankt! Je ontvangt zo een e-mail om je inschrijving te bevestigen.’ link=’manually,http://’ color=” av_uid=’av-vn51x’]
[av_mailchimp_field id=’0′ label=’E-mailadres’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_email’ av_uid=’av-swybx’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’1′ label=’Voornaam’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_empty’ av_uid=’av-m4qnx’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’2′ label=’Achternaam’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_empty’ av_uid=’av-fgllp’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’av-button’ type=’button’ check=” options=” label=’Inschrijven’ width=” av_uid=’av-asyvp’]
[/av_mailchimp]
Als je je inschrijft voor mijn nieuwsbrief ga je akkoord met de [av_privacy_link]Privacyverklaring[/av_privacy_link].