Contentmapping - concrete stappen naar meer (diversiteit) in jouw content

Contentmapping – concrete stappen naar meer (diversiteit) in jouw content

Goede content maken kost veel tijd (en soms ook veel geld). Het is zonde als jouw content niet de juiste aandacht krijgt. Met contentmapping krijg je meer aandacht voor het ‘hoofonderwerp’. Je gebruikt alleen verschillende wegen om jouw doelgroep bij het onderwerp te krijgen. Hoe ga je aan de slag?

Stap 1

Start altijd met de basis. Geef concreet antwoord op de volgende twee vragen:

  • Wat wil je vertellen?
  • Aan wie wil je dat vertellen?

Wat je wilt vertellen is het startpunt en eigenlijk het ‘hoofdonderwerp’ voor jouw contentmap. Je kunt een contentmap op verschillende manieren opbouwen. Ik vind het zelf prettig om een contentmap echt op te bouwen zoals je zou ‘mindmappen’. Hoofonderwerp in het midden van een groot papier en dan op het papier verder brainstormen. Dit kun je natuurlijk in een groep doen (fysiek of digitaal), maar je kunt het ook goed alleen.

Stap 2

Probeer vervolgens het hoofdonderwerp in te delen in vijf á zes subonderdelen. Wat kun je nog meer ‘haken’ aan het hoofdonderwerp? Als voorbeeld. Je wilt communiceren over een studieregeling voor leraren. Breng een leraar in beeld die al gebruikmaakt van deze regeling. Laat de verschillende opleiders zien, laat zien hoe je in aanmerking komt voor een regeling, laat de projectleider vertellen wat de mogelijkheden zijn van deze regeling, geef inzicht in alle ‘spelregels’ van de regeling en breng in kaart welke trajecten er gevolgd kunnen worden etc..

Stap 3

Bekijk per subonderwerp hoe je op verschillende wijze de boodschap kunt overbrengen. We nemen uit het vorige voorbeeld: breng een leraar in beeld die al gebruikmaakt van deze regeling. Manier 1: de leraar geeft een quote. Manier 2: leraar maakt een vlog van zijn studiedag. Manier 3: leraar wordt geïnterviewd met zijn eigen docent. Etc. etc..

Stap 4

Je hebt nu heel veel ideeën verzameld. Het is belangrijk in de laatste stap dat je de ideeën gaat omzetten naar concrete acties. Maak gebruik van een contentplanning en geef aan:

  • wanneer je gaat communiceren,
  • met wel doel,
  • voor welke doelgroep,
  • op welk platform
  • en wat de insteek wordt van jouw post.

Op deze wijze kun je heel veel diverse content maken over één hoofdonderwerp.

Scroll to Top