De Podcast - het format moet staan als een huis

De Podcast – het format moet staan als een huis

De podcast is dus een eigenwijs medium. Het is anders dan de andere communicatiemiddelen, want het mag juist wat langer duren. Dat biedt kansen als je een goed verhaal te vertellen hebt. Een verhaal dat je wellicht nu onvoldoende kwijt kan in je huidige communicatiemiddelen.

Zoals we weten worden (lange) teksten nog nauwelijks gelezen. En in tijden van Youtube en TikTok is zelfs de spanningsboog voor filmpjes niet groot. Ik adviseer over het algemeen aan organisaties om filmpjes te realiseren, maar vaak niet langer dan 2 minuten.

Hoewel het heel gemakkelijk lijkt moet je natuurlijk voor een podcastserie wel een goed plan hebben. Net als bij elk communicatievraagstuk is ook hier de basis: wie is je doelgroep en wat wil je communiceren? En is een podcast dan wel het meest geschikte communicatiemiddel? Naast deze basis moet je in je plan ook rekening houden met andere aspecten, zoals: hoe ga je zorgen voor luisteraars? En ook niet onbelangrijk, wat is precies het format van je podcast?

Format, wat?

Zoals je wellicht in je vooronderzoek hebt ontdekt hebben goede podcasts een vast format; een vaste formule. De opbouw van een aflevering is gelijk aan de vorige. Dit format geeft de luisteraar een bepaalde structuur waar ze behoefte aan heeft. Dus wil je aan de slag met een podcast dan is het goed om op papier te zetten hoe je dit voor je ziet.

Belangrijke onderdelen van je format

Een pakkende naam (vergeet niet de URL te claimen), aansprekende huisstijl, een herkenbare jingle, een vaste introductie, de opbouw van je programma en je slotwoord zijn allemaal belangrijke onderdelen van je format. Maar denk ook aan de stijl en de toon in je programma. Wat wil je precies uitstralen? Voor wie? Past dit bij je doelgroep? Zorg dat je format staat als een stevig huis.

LOU communicatie heeft de ambitie om elke maand te bloggen over één bepaald thema. In december 2020 is het thema: de podcast.

 

 

Scroll to Top