Doelgericht schrijven

Slotfase – doelgroep centraal

Dit is de slotfase voor de nieuwe tekst. Een tekst die helemaal past bij jouw doelgroep. Wil je de andere fasen terug lezen? Klik dan hier: blog 1 | blog 2 | blog 3.

Heb jij weleens gedacht aan een klantpanel?

De tekst staat op papier. Mijn advies is om regelmatig direct jouw teksten te laten toetsen bij de doelgroep. Werk je met patiënten, ouders, leerlingen, bewoners of inwoners? Zorg dat je een klantpanel hebt waar je met enige regelmaat jouw communicatiemiddelen aan kunt voorleggen. Ik beloof je dat je een schat van informatie krijgt. Op basis van deze input kun je de teksten nog klantvriendelijker maken.

Tot slot, wat doe ik met de originele versie?

Ik begon deze serie met een document wat voor mijn neus lag. Zoals je kunt lezen heb ik dit document niet letterlijk vertaald naar een ‘publieksversie’. Tijdens het schrijfproces heb ik er echt nog wel naar gekeken, gecontroleerd of ik geen essentiële informatie vergat, maar een letterlijke één op één vertaling is meestal niet voldoende om je doelgroep echt te raken. Het originele document zie ik als een naslagwerk. De informatiebehoefte van de doelgroep, het doel van het stuk en de emotie van de ontvanger staan veel meer centraal. Ondanks dat het geen directe vertaling is leert de ervaring dat de ontvanger veel beter de belangrijkste boodschap ontvangt en dat … is de essentie waarom je aan deze schrijfopdracht bent begonnen.

LOU communicatie heeft de ambitie om elke maand te bloggen over één bepaald thema. In november 2019 is het thema: “duidelijke taal – hoe doe je dat?” 

Scroll to Top