In deze blog wil ik je graag laten zien uit welke onderdelen een persona bestaat. In mijn vorige blog heb ik tips voor succes gegeven. Voor de volledigheid, een persona is een specifieke beschrijving van je doelgroep die je opbouwt vanuit een persoonlijk perspectief. Een handige tool die heel goed werkt bij het verder ontwikkelen van je communicatieproces.
Belangrijke onderdelen van een persona?
- Geef je persona letterlijk een gezicht
- Geef je persona een naam
- Leeftijdsindicatie
- Status, beschrijf de gezinssituatie
- Uit welke omgeving komt je persona?
- Wat is het beroep? Of welke studie?
- Beschrijf de 3 belangrijkste persoonlijke eigenschappen
- Beschrijf welke aspecten deze persona motiveert om over te gaan tot actie
- Welke doelen wil de persona behalen?
- Beschrijf ook waar de persona tegen aanloopt
- Maak een korte bio, waarin je meer vertelt over de persoon
- Merken/kleuren. Beschrijf welke merken, kleuren passen bij jouw persona
- (Social) media. Van welke media maakt deze persona gebruik? Met andere woorden, op welke wijze zou je de persoon kunnen bereiken?
- Een korte quote zorg direct voor duidelijkheid. Ook als je snel iemand de persona laat screenen.
Boekwerk?
Als je deze boodschappenlijst zo ziet, dan kan je de indruk krijgen dat er een boekwerk geschreven moet worden. Niets iets minder waar. De beschrijving van een persona moet te lezen zijn op 1 A4. Eigenlijk vergelijkbaar met een goede cv. Er zijn natuurlijk verschillende mogelijkheden en stijlen om een persona vorm te geven. Kies iets wat past bij jouw organisatie en huisstijl. Ter illustratie dit is een voorbeeld van LOU communicatie.
Help!
Wil je wel aan de slag met het beschrijven van een goede persona, maar heb je geen idee? Ik denk natuurlijk heel graag met je mee. Stuur een e-mail naar info@loucommunicatie.nl en ik laat je de verschillende mogelijkheden zien.
LOU communicatie heeft de ambitie om elke maand te bloggen over één bepaald thema. In mei 2020 is het thema: maak je doelgroep zichtbaar.