Een website is nooit klaar

Een website is nooit klaar

Herken je dit? Je hebt heel hard gewerkt aan een nieuwe website en het moment van oplevering is daar. Met een beetje geluk vier je de lancering met collega’s. Na de oplevering wordt de website in gebruik genomen en daarna wordt het stil. En na een jaar ontdek je ineens dat teksten op de website zijn verouderd.

Dit komt heel vaak voor en is eigenlijk zonde van alle tijd die je daarvoor in de website hebt geïnvesteerd. Een website is iets anders dan een folder of een brochure. Een website is nooit klaar. Datzelfde is van toepassing op een intranetomgeving. Je zult er altijd werk aan hebben en ook tijd voor moeten vrijmaken om de website goed te laten werken.

Afhankelijk van de grootte van de website, jouw organisatie en doelgroep is het belangrijk om vooraf rekening te houden met de inbedding binnen de organisatie en de wens om de website actueel te houden. Daarbij is draagt een ‘dode’ website ook niets bij aan de vindbaarheid en moet je dus zorgen voor leven in de brouwerij.

Inbedding

Een website is niet van één persoon of van de afdeling communicatie. De website is van de gehele organisatie. Denk bij de inbedding daar slim over na. Zorg er in ieder geval voor dat meerdere personen toegang hebben tot de website. Dat is ook handig bij vertrek of langdurige afwezigheid. Maar overweeg ook om bepaalde onderdelen over te dragen aan de verantwoordelijke afdeling. Op deze wijze wordt de website meer van iedereen. Het is daarbij belangrijk om collega’s ook te betrekken als er grote wijzigingen op de website worden doorgevoerd.

Actueel

Monitor met regelmaat de statistieken voor je website en maak hier tijd voor. Plan dit ook in. Kijk wat er gebeurt en zie waar nog kansen liggen om de website te verbeteren. Voer kleine verbeteringen direct uit en maak een plan voor ‘grotere’ verbeterpunten. Het is bijvoorbeeld helemaal niet zo gek om elke 6 maanden jouw gehele website te evalueren en een plan te maken voor de toekomst. Door alle technische ontwikkelingen is er steeds meer mogelijk en veranderen ook de verwachtingen van de lezer.

Leven in de brouwerij

Denk ook na hoe je ‘leven’ brengt op de website. Denk aan een nieuwsmodule, een blog, laat klanten aan het woord, start een filmserie. Kortom… zorg ervoor dat er steeds iets nieuws te beleven valt op jouw website. Denk ook hierbij aan de inbedding en aan de wens om actueel te blijven. Een nieuwsmodule met zwaar verouderd nieuws draagt niet bij aan de positieve profilering van jouw organisatie.

LOU communicatie heeft de ambitie om elke maand te bloggen over één bepaald thema. In november 2020 is het thema: teksten voor de website. 

 

Scroll to Top