Gedragsverandering heeft een andere aanpak nodig

Gisteren was het de dag van de duurzaamheid. Bij PAUW was staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven te gast. Ze sprak onder meer over het delen van de auto. Ondanks dat ze sprak over feiten kwam de boodschap onvoldoende over. Gasten aan tafel moesten er niet aan denken om hun auto te delen. Ondanks dat iedereen weet dat als we op deze wijze doorgaan we structureel in de file blijven staan. Even los van het duurzaamheidsvraagstuk.

Waarom passen we ons gedrag niet aan?

Hoe kan het dat we wel iets weten, maar niet ons gedrag (willen) aanpassen? Dat komt omdat in de communicatie vaak nog wordt opgebouwd met de bekende elementen: kennis, houding en gedrag. Kortom we geven de doelgroep informatie (kennis), de doelgroep kijkt anders naar het vraagstuk (houding) en past vervolgens het gedrag aan (gedrag). Maar zo ‘simpel’ werkt een mens niet, voor gedragsverandering is meer nodig.

Hoe dan wel?

Richt je zeker niet alleen op de feiten, maar speel veel meer in op de emotie en maak gebruik van de sociale omgeving van de doelgroep. Met andere woorden communicatie over duurzaamheid kan een nieuwe frisse aanpak gebruiken.

Met tijd en de juiste aanpak lukt het wel

Gedragsverandering is zeker niet onmogelijk. Bij mijn eerste stageadres deelde ik mijn kamer met een man die dagelijks 10 sigaren rookte achter zijn bureau. Ik realiseer me dat de wetgeving hier ook een belangrijke rol in heeft gespeeld. Maar laten we eerlijk zijn, je zou het nu toch ook heel gek vinden als de collega die tegenover je zit een sigaar opsteekt.

[av_hr class=’short’ height=’50’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’ av_uid=’av-10q15p’ admin_preview_bg=”]

Blijf op de hoogte

Wil jij ook tips, tricks en meer ontvangen op het gebied van communicatie, social media en marketing? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van LOU communicatie.

[av_mailchimp list=’07a9f84085′ double_opt_in=’aviaTBdouble_opt_in’ on_send=” sent=’Bedankt! Je ontvangt zo een e-mail om je inschrijving te bevestigen.’ link=’manually,http://’ color=” av_uid=’av-vn51x’]
[av_mailchimp_field id=’0′ label=’E-mailadres’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_email’ av_uid=’av-swybx’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’1′ label=’Voornaam’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_empty’ av_uid=’av-m4qnx’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’2′ label=’Achternaam’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_empty’ av_uid=’av-fgllp’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’av-button’ type=’button’ check=” options=” label=’Inschrijven’ width=” av_uid=’av-asyvp’]
[/av_mailchimp]

Als je je inschrijft voor mijn nieuwsbrief ga je akkoord met de [av_privacy_link]Privacyverklaring[/av_privacy_link].

Scroll to Top