Ik ga van start!
Voor me ligt een document, geschreven in een stijl die overduidelijk niet past bij de doelgroep. Sterker nog … ik moet zelf het document een paar keer door akkeren om te begrijpen waar het over gaat. En … ik werk voor dit project! De opdracht was redelijk helder: “Zorg jij voor een ‘publieksversie?”. Dat woord alleen al, publieksversie.
Hoe start ik?
Misschien gek, maar ik leg het document naast me neer en ga in gesprek met mijn opdrachtgever. Zo start ik elke schrijfopdracht, want ik heb meer informatie nodig.
Elk gesprek loopt natuurlijk anders, maar ik zoek altijd het antwoord op deze vragen:
- Wie is volgens jou de belangrijkste doelgroep?
- Welke 3 dingen moet de doelgroep weten over dit onderwerp?
- Wat weet de doelgroep al over dit onderwerp?
- Welke emotie heeft de doelgroep bij dit onderwerp?
- Wat is de algemene grondhouding van de doelgroep?
Deze informatie is essentieel om de juiste toon te kunnen vinden in mijn tekst.
Eigenlijk kun je zonder deze informatie geen goede tekst schrijven. Neem dus echt even de tijd om dit goed in beeld te krijgen.
LOU communicatie heeft de ambitie om elke maand te bloggen over één bepaald thema. In november 2019 is het thema: “duidelijke taal – hoe doe je dat?”