onderzoek de informatiebehoefte van je doelgroep

Haal meer uit je jaarverslag – start met onderzoek

LOU communicatie heeft de ambitie om elke maand te bloggen over één bepaald thema.
In februari 2019 is het thema: “het jaarverslag”.

Jaarlijks wordt er veel budget en tijd geïnvesteerd in de realisatie van het jaarverslag. Het is een terugkerend project, waarvan het altijd maar de vraag is of je er uithaalt wat je er in stopt. Het is eigenlijk ook geen sexy communicatieproject en vaak als je net ergens in dienst bent is dat het eerste wat je moet oppakken, het jaarverslag. Wil je meer uit je jaarverslag halen? Efficiënter je tijd en budget investeren? Voor jezelf er meer voldoening uit halen? Onderzoek dan vooraf deze twee zaken:

1. Wat is verplicht en wat is wenselijk?

Voor veel organisaties is het jaarverslag een verplichting. Onderzoek wat er precies verplicht is en wat er wenselijk is vanuit het bestuur. Zo weet je precies waar je ruimte zit. Wellicht is een jaarverslag van 150 pagina’s toch niet echt nodig.

2. Voor wie maak het jaarverslag en hoe ziet de informatiebehoefte er uit?

Stel de vraag: “voor wie realiseren we het jaarverslag eigenlijk?”. Een antwoord als “voor onze stakeholders of relaties” is niet voldoende. Dit zegt helemaal niets. Wie zijn die mensen die het verslag ontvangen en wat is hun informatiebehoefte?

Groeimodel

Als je het antwoord hebt gevonden op de bovenstaande vragen, dan heb je al goede bouwstenen in handen. Doe ook altijd onderzoek bij je ontvangers. Hoe hebben zij het verslag ontvangen en welke tips willen ze je nog meegeven. Ik geloof sterk in het ‘groeimodel’ waarbij je jaarlijks verbeteringen kunt doorvoeren. Bijvoorbeeld om geleidelijk aan de overstap te maken naar een interactief online jaarverslag.

Diverse doelgroepen of doelen?

Sommige organisaties hebben diverse doelen of doelgroepen voor ogen met het jaarverslag. Het is belangrijk dat je hier als communicatieadviseur over kunt adviseren. Je kunt er bijvoorbeeld werken met een volledig jaarverslag en een populaire versie.

5 bespaartips:

  1. Vraag diverse offertes op voor opmaak / drukwerk.
  2. Wees kritisch over het aantal fysieke exemplaren.
  3. Kies waar mogelijk voor een digitale verzending en niet voor een fysieke verzending.
  4. Toch fysiek verzenden? Kies een gangbaar formaat.
  5. Maak gebruik van eigen (foto)beelden. Let daarbij natuurlijk wel op de regels van de AVG.

Tot slot

Wil je meer weten over “het jaarverslag”? Lees dan deze maand ook de blogs “10 tips, zo wordt jouw jaarverslag wel gelezen” en “Bye Bye traditioneel jaarverslag, we gaan online“. LOU communicatie heeft ruime ervaring met de realisatie van jaarverslagen. Zowel online als offline. Heb je hulp nodig of wil je meer weten? Stuur dan geheel vrijblijvend een e-mail naar info@loucommunicatie.nl.

[av_hr class=’short’ height=’50’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’ av_uid=’av-10q15p’ admin_preview_bg=”]

Blijf op de hoogte

Wil jij ook tips, tricks en meer ontvangen op het gebied van communicatie, social media en marketing? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van LOU communicatie.

[av_mailchimp list=’07a9f84085′ double_opt_in=’aviaTBdouble_opt_in’ on_send=” sent=’Bedankt! Je ontvangt zo een e-mail om je inschrijving te bevestigen.’ link=’manually,http://’ color=” av_uid=’av-vn51x’]
[av_mailchimp_field id=’0′ label=’E-mailadres’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_email’ av_uid=’av-swybx’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’1′ label=’Voornaam’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_empty’ av_uid=’av-m4qnx’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’2′ label=’Achternaam’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_empty’ av_uid=’av-fgllp’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’av-button’ type=’button’ check=” options=” label=’Inschrijven’ width=” av_uid=’av-asyvp’]
[/av_mailchimp]

Als je je inschrijft voor mijn nieuwsbrief ga je akkoord met de [av_privacy_link]Privacyverklaring[/av_privacy_link].

Scroll to Top