onderzoek de informatiebehoefte van je doelgroep

Haal meer uit je jaarverslag – zo wordt het wel gelezen

LOU communicatie heeft de ambitie om elke maand te bloggen over één bepaald thema. In februari 2019 is het thema: “het jaarverslag”.

10 tips, zo wordt jouw jaarverslag wel gelezen.

In mijn vorige blog “Haal meer uit je jaarverslag – start met onderzoek” begon ik bij de bron. Wat moet je vooraf weten om je van jaarverslag een succes te maken? In deze blog staat het verzamelen van content centraal. Je krijgt ook nog 10 tips om er voor te zorgen dat je jaarverslag wordt gelezen.

Verzamelen van content

Om heel veel stress te voorkomen een belangrijke tip voor het verzamelen van content. Het verzamelen van content is een doorlopend proces door het jaar heen. Als je al werkt met een contentkalender kun je het daarmee vergelijken. Bekijk elke maand welke ontwikkelen er spelen en wat je eventueel mee kunt in een jaarverslag. Plaats artikelen, foto’s, films in één map zodat je direct aan de slag kunt als je aan het werk gaat met het jaarverslag. Het zorgt voor minder stress, je hoeft niet op zoek naar items en je hebt de juiste bestanden ook al beschikbaar. Het is alleen een kwestie van het kiezen van de mooiste pareltjes die je het hele jaar door hebt verzameld.

10 tips:

  1. Zorg voor aansprekende foto’s.
  2. Zorg voor een heldere indeling van je jaarverslag.
  3. Maak voor elk hoofdstuk een korte samenvatting, zodat de lezer dit direct kan scannen.
  4. Zorg voor een prettig leesbare tekst.
  5. Gebruik niet alleen tabellen voor je cijfers, maar werk bijvoorbeeld ook met infographics.
  6. Laat zien wat je doet door echte verhalen en interviews.
  7. Koppel waar mogelijk film aan je verslag, bijvoorbeeld door een QR code.
  8. Zorg altijd voor een goed werkende online optie, ook als je kiest voor een fysieke verzending.
  9. Kies altijd een vorm die niet alleen past bij jouw organisatie, maar juist jouw missie versterkt.
  10. Kijk niet alleen naar het verleden, maar geef ook een kijkje naar de toekomst.

Tot slot

Wil je meer weten over “het jaarverslag”? Lees dan de blog “Haal meer uit je jaarverslag – start met onderzoek” terug en lees deze maand ook de blog “Bye Bye traditioneel jaarverslag, we gaan online”. LOU communicatie heeft ruime ervaring met de realisatie van jaarverslagen. Zowel online als offline. Heb je hulp nodig of wil je meer weten? Stuur dan geheel vrijblijvend een e-mail naar info@loucommunicatie.nl.

[av_hr class=’short’ height=’50’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’ av_uid=’av-10q15p’ admin_preview_bg=”]

Blijf op de hoogte

Wil jij ook tips, tricks en meer ontvangen op het gebied van communicatie, social media en marketing? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van LOU communicatie.

[av_mailchimp list=’07a9f84085′ double_opt_in=’aviaTBdouble_opt_in’ on_send=” sent=’Bedankt! Je ontvangt zo een e-mail om je inschrijving te bevestigen.’ link=’manually,http://’ color=” av_uid=’av-vn51x’]
[av_mailchimp_field id=’0′ label=’E-mailadres’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_email’ av_uid=’av-swybx’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’1′ label=’Voornaam’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_empty’ av_uid=’av-m4qnx’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’2′ label=’Achternaam’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_empty’ av_uid=’av-fgllp’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’av-button’ type=’button’ check=” options=” label=’Inschrijven’ width=” av_uid=’av-asyvp’]
[/av_mailchimp]

Als je je inschrijft voor mijn nieuwsbrief ga je akkoord met de [av_privacy_link]Privacyverklaring[/av_privacy_link].

Scroll to Top