LOU communicatie heeft de ambitie om elke maand te bloggen over één bepaald thema. In juni 2019 is het thema: “Heldere teksten”.
Als je iemand al jaren persoonlijk kent, dan weet je zonder moeite de juiste snaar te raken. Jullie delen herinneren en ervaringen. Je hoeft dan ook niet na te denken over hoe je deze persoon moet benaderen. Dat gaat natuurlijk.
Voor organisaties werkt dat anders
Als jij een brief wilt sturen naar huurders om meer te vertellen over het nieuwbouwproject of je wilt als gemeente inwoners informeren over de nieuwe regels omtrent de afvalinzameling, dan wil je graag dat jouw brief helder is. Je wilt met jouw brief vragen beantwoorden en juist onduidelijkheid of onrust voorkomen.
In de praktijk
“Ja dat wisten ze hoor, daar hebben we een brief over gestuurd”. Ow pijnlijk … Er is een groot verschil tussen het versturen van een bericht en er zeker van zijn dat de doelgroep kennis heeft genomen van jouw informatie. Hier gaat het vaak mis. Daarom wat praktische tips om er voor te zorgen dat jouw informatie op een goede wijze overkomt bij jouw doelgroep.
Voordat je gaat communiceren:
- Leer je doelgroep echt kennen.
- Wie zijn die mensen?
- Wat is hun kennisniveau over het onderwerp?
- Wat is hun interesse in het onderwerp?
- Waar ligt hun focus?
Als je gaat communiceren:
- Zorg voor een klantpanel en vraag concrete feedback
- Belangrijke brieven? Laat vooraf de brief lezen door een afvaardiging van de doelgroep.
- Leg verschillende teksten voor, welke tekst is voor de doelgroep het meest prettigst?
- Sta echt open voor feedback en laat zien wat je daadwerkelijk met de reacties doet.
Lees terug:
De andere blogs over dit onderwerp: “Het belang van heldere taal” – “Een heldere tekst is meer dan woorden” en “Heldere taal, niet respectvol?”
Tot slot
LOU communicatie is dagelijks bezig met het schrijven van heldere teksten. Het duidelijk maken van een (complexe) boodschap. Wil je meer weten over dit onderwerp? Stuur een e-mail naar info@loucommunicatie.nl.
Blijf op de hoogte
Wil jij ook tips, tricks en meer ontvangen op het gebied van communicatie, social media en marketing? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van LOU communicatie.
[av_mailchimp list=’07a9f84085′ double_opt_in=’aviaTBdouble_opt_in’ on_send=” sent=’Bedankt! Je ontvangt zo een e-mail om je inschrijving te bevestigen.’ link=’manually,http://’ color=” av_uid=’av-vn51x’]
[av_mailchimp_field id=’0′ label=’E-mailadres’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_email’ av_uid=’av-swybx’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’1′ label=’Voornaam’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_empty’ av_uid=’av-m4qnx’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’2′ label=’Achternaam’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_empty’ av_uid=’av-fgllp’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’av-button’ type=’button’ check=” options=” label=’Inschrijven’ width=” av_uid=’av-asyvp’]
[/av_mailchimp]
Als je je inschrijft voor mijn nieuwsbrief ga je akkoord met de [av_privacy_link]Privacyverklaring[/av_privacy_link].