13 x succesfactoren voor de inbedding van een social intranet
Ik heb al eerder geschreven over JIP, het nieuwe social intranet van De Haagse Scholen. Net na de zomervakantie is JIP gelanceerd. Een lancering is geen eindpunt, maar juist een startpunt. JIP wordt steeds meer van ons allemaal.
Even kort wie is JIP?
JIP (Jouw Informatie Punt) is ontstaan vanuit de wensen van collega’s. Dat vind ik dus echt een kracht. Niet communicatie of ICT heeft het plan voor JIP gemaakt. Elke collega heeft input kunnen geven en kan dit nu nog steeds. Met andere woorden, JIP is van ons en blijft altijd in ontwikkeling.
13 x succesfactoren voor de inbedding
- Het projectteam ICT en communicatie werkt ontzettend goed samen. Wekelijks komen we kort bij elkaar. We bespreken dan de statistieken, reacties van collega’s en openstaande actiepunten. Zo zorgen we voor focus en voorkomen we ‘losse eindjes’.
- We bieden collega’s op diverse manieren de mogelijkheid om vragen te stellen over JIP. Dat kan natuurlijk persoonlijk aan één van de projectdeelnemers, maar ook via de homepage van JIP of in de eigen mailbox van JIP.
- De lijn van een instructiefilm en instructiekaart zetten we wekelijks voort. Elke week krijgt elke collega een korte instructiefilm te zien over 1 bepaald onderwerp. Waarbij we altijd de vraag van een collega centraal zetten.
- Op de homepage is “de tip van JIP” terug te vinden. Wekelijks geeft JIP korte praktische tips.
- We geven inzicht, middels o.a. een roadmap, wat de volgende stap zal zijn en welke functionaliteiten ontwikkeld worden.
- We creëren overzicht. Alle interne communicatie verloopt vanaf nu uitsluitend via JIP
- JIP is ook te raadplegen op de smartphone of tablet thuis
- Mensen moeten vooral met JIP kunnen en willen werken. Daarom leggen we de komende periode een focus op interne trainingen.
- We ontwikkelen trainingen voor verschillende doelgroepen en voor verschillende niveaus.
- In elke training vragen we vooraf wat de deelnemers willen leren, daar passen wij ons programma op aan.
- We evalueren ook na elke training
- Op elke school willen we minimaal 3 collega’s opleiden tot ambassadeur.
- Om de kwaliteit te waarborgen geven we ook trainingen aan onze contentbeheerders.
Wat is het resultaat?
De naam JIP wordt steeds vaker intern gebruikt, bijna niemand heeft het meer over intranet. Dat is echt super! In de eerste weken na de lancering heeft nagenoeg elke collega minimaal 1 x ingelogd. Wekelijks zien we het intensieve gebruik groeien. Verder hebben we ook aan onze collega’s gevraagd om een rating te geven aan JIP. We hebben van onze collega’s 4,5 sterren gekregen op een schaal van 5. En dat voor een nieuw systeem waar iedereen zijn weg nog in moet vinden. Wil je ook een social intranet voor een door iedereen, maar twijfel je nog hoe je dit moet aanpakken? Ik denk graag met je mee.
[av_hr class=’short’ height=’50’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’ av_uid=’av-10q15p’ admin_preview_bg=”]
Blijf op de hoogte
Wil jij ook tips, tricks en meer ontvangen op het gebied van communicatie, social media en marketing? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van LOU communicatie.
[av_mailchimp list=’07a9f84085′ double_opt_in=’aviaTBdouble_opt_in’ on_send=” sent=’Bedankt! Je ontvangt zo een e-mail om je inschrijving te bevestigen.’ link=’manually,http://’ color=” av_uid=’av-vn51x’]
[av_mailchimp_field id=’0′ label=’E-mailadres’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_email’ av_uid=’av-swybx’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’1′ label=’Voornaam’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_empty’ av_uid=’av-m4qnx’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’2′ label=’Achternaam’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_empty’ av_uid=’av-fgllp’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’av-button’ type=’button’ check=” options=” label=’Inschrijven’ width=” av_uid=’av-asyvp’]
[/av_mailchimp]
Als je je inschrijft voor mijn nieuwsbrief ga je akkoord met de [av_privacy_link]Privacyverklaring[/av_privacy_link].