Time for action! Hier moet je aan denken voor het filmen

Time for action! Hier moet je aan denken voor het filmen

Na het vaststellen van het communicatieframe, de doelgroep, het doel en het in kaart brengen van andere video’s in jouw branche of concreet bij concurrenten, is het tijd voor actie. De film moet worden gemaakt.

Budget

Het is verstandig om vooraf goed na te denken over het budget. Een video is net zoiets als een ‘keuken kopen’, in nagenoeg elk budget is er iets mogelijk. Alleen, wat wil je? Ben je tevreden met een ‘simpel keukenblok’ of wil je mensen imponeren met jouw ‘design keuken’ of iets er tussenin? Het is slim om daar vooraf realistisch over na te denken en ook gericht je briefing te schrijven.

Welke ondersteuning?

Naast het budget is het ook handig om na te denken welke ondersteuning je nodig hebt. Houd je het simpel en heb je ‘alleen’ een cameraman/vrouw nodig? Of wil je een video ge-edit hebben? Wil je dat ook de ‘voice-over’ wordt geregeld? Heb je muziek of animatie nodig? Een presentator? Iemand die de locaties en mensen regelt? Een tekstschrijver? Etc.

Zelf werk ik samen met twee geweldige videobureaus en ben ik vaak de spil tussen klant en videobureau. Ik vertaal de communicatiestrategie naar video, schrijf de teksten en bepaal wat het bedrijf zelf kan doen en wat wordt uitbesteed. Ga je dit zelf doen? Dan is het belangrijk om hier goed over na te denken en vooraf goede afspraken te maken. Dit om eventuele nare verrassingen achteraf te voorkomen.

Focus op je draaiboek

Oke, je hebt de juiste partij gevonden met het juiste budget. Tijd voor het draaiboek. Op basis van wat je hebt afgesproken ga je zelf aan de slag of wacht je op het eerste voorstel van het videobureau. In ieder geval is het heel belangrijk om het draaiboek te blijven toetsen op doel en doelgroep. Heel raar, maar dat wordt vaak in het creatieve proces vergeten. Er worden steeds leukere dingen bedacht en ineens ben je vergeten voor wie je het doet en met welk doel. Dus, focus!

De juiste mensen in beeld

Even los van animatie wil je waarschijnlijk mensen in beeld brengen. Het is vaak leuk om net iemand anders te kiezen dan je in eerste instantie zou verwachten. Bijvoorbeeld: een video waarin een schooldirecteur vertelt over een school is wellicht minder spannend dan dat de leerlingen uit de leerlingenraad dit doen of de conciërge. Zo’n keuze kan al een heel ander beeld opleveren dan dat van de concurrent. Het is belangrijk om goed na te denken wie je kiest en deze persoon goed te begeleiden. Maak het niet te spannend om er zo voor te zorgen dat het er natuurlijk uitziet. Laat mensen ook ‘iets doen in beeld’ in plaats van alleen maar een monoloog te houden voor de camera.

Serie?

Eén video is leuk, maar een serie heeft vaak een grotere impact. Is het mogelijk om jouw idee om te bouwen tot een serie filmpjes? Een serie die je dus ook gespreid kunt inzetten op bijvoorbeeld jouw social media kanalen. Een andere truc is bijvoorbeeld een speciale ‘trailer’ te halen uit je volledige film. Als voorbeeld: je maakt een bedrijfsvideo van 4 minuten en je maakt een trailer voor Instagram van 1 minuut (contentpost) en 15 seconden (story). Je kunt dit dus ook zien als contentmapping, waar ik al eerder een blog over heb geschreven.

Scroll to Top