Hoe bereik je jongeren op de arbeidsmarkt?

Hoe bereik je jongeren op de arbeidsmarkt?

Zoek jij jongeren voor vakantiewerk? Of wil je juist jongeren inspireren om te kiezen voor jouw vakgebied? Deze maand post ik over jongeren en de arbeidsmarkt. We starten met deze eerste blog, want hoe staan we er op dit moment voor?

Oke, we zijn inmiddels wel zover dat we ons realiseren dat de advertentie in de lokale krant niet meer werkt. Maar wat sommige organisaties nog niet helemaal doorhebben is dat een volledige vacaturetekst online ook niet meer kan. En zeker niet bij de doelgroep jongeren. Dus liever geen volledige .pdf’s meer op je website of op je social media kanalen.

Storytelling

Arbeidsmarktcommunicatie draait om storytelling. Dat geldt voor elke doelgroep, maar in het bijzonder voor jongeren. Jongeren willen niet lezen over een bedrijf of branche. Ze willen het zien en ervaren. Het delen van echte verhalen (storytelling) zorgt dat ze getriggerd worden en verder gaan kijken naar de mogelijkheden.

Goede mix

In een goede arbeidsmarktcommunicatie aanpak zoek je naar een goede mix tussen:

  • Je eigen verhaal
  • Interesse en toon van je doelgroep
  • En kies je voor een andere aanpak dan jouw collega’s
Doe het lekker anders

Recentelijk heb ik in kaart gebracht hoe vacatures eruit zien in het onderwijs en in de zorg. Ik kon nagenoeg elke vacature plaatsen in één van deze groepen:

Groep 1: grote stukken tekst, eigenlijk een volledige vacature zoals je vroeger in de krant zag.
Groep 2: een standaard foto van een klas of ziekenhuis met de tekst “ga je bij ons aan de slag?”

Er is weinig sprake van creativiteit en oog voor het onderscheidende vermogen. Op deze wijze valt jouw vacature niet op en komt niet aan bij de mensen die je graag wilt bereiken.

Oog voor het delen

Wat mij ook opviel is hoe slecht vacatures worden gedeeld op de social media kanalen door collega’s. Ik weet hoe dat gaat (achter de schermen) je vraagt collega’s om ook de vacature te delen binnen het eigen netwerk. De meeste doen dat niet en de persoon die het wel doet, doet het even snel en klaar. Met als resultaat afgehakte beeldmerken, geen aansprekende posts, regelmatig geen persoonlijke tekst of slechts alleen een link waar je op kunt klikken.

Beetje zorg en liefde

Als je vacatures gaat delen, doe het dan met een beetje zorg, enthousiasme en liefde. Je kunt je collega’s helpen door een aantal teksten aan te bieden ter begeleiding en/of door te zorgen voor goede afbeeldingen. Anders kan je het misschien beter laten.

Deze maand geef ik je concrete tips hoe je jongeren kunt bereiken en welke middelen je kunt inzetten om meer de toon te spreken van nu.

Scroll to Top