Huidige communicatietrajecten en evaluatie       

Huidige communicatietrajecten en evaluatie       

Voor de start van een crisis was jij, als communicatieadviseur, vast erg druk met diverse communicatietrajecten.  Als er iets meer rust is in de crisis inventariseer dan welke communicatie-uitingen er lopen. Beslis wat kan doorgaan of wat je tijdelijk moet pauzeren. Stel jezelf telkens de vraag of de communicatie nu nog aansluit bij de behoefte van de doelgroep. 

Alternatief

Je kunt er ook voor kiezen om een alternatief te bedenken. Bedenk hoe je relevant kunt zijn in tijden van crisis. Wat kun jij als organisatie bedenken om de doelgroep te helpen of te ondersteunen? Je doelgroep staat altijd centraal, maar nu helemaal. Denk altijd, hoe valt dit binnen de doelgroep? Wees (extra) voorzichtig met humor en probeer mee te bewegen in het gevoel van nu. 

Koppeling naar de Corona crisis

Bij de start van de crisis werden er veel communicatie-uitingen gemaakt met een knipoog naar het  overmatig hamsteren van toiletpapier. Dat paste bij het moment van toen. Nu zijn we verder in het traject en hebben we alle goede inhakers op dat vlak wel gezien. Alles nu is ‘mosterd na de maaltijd’ of gewoon niet grappig of gepast. Beweeg mee in het moment.  

Evaluatie

Aan elke crisis komt een einde. Wat je zult merken is dat het begint als een mega storm. Je zult overvallen worden door de hoeveelheid. Dat is normaal. In elke crisis komt het moment van iets meer rust en er komt ook altijd een eindmoment. In een crisis leer je elke dag. Kies er ook bewust voor om dit met regelmaat te evalueren. Zowel tijdens de crisis als achteraf. Wat ging er goed? Wat kon beter? Heb je de goede mensen in huis? Heb je behoefte aan extra hulp en wat heb je dan nodig? Breng dat allemaal in kaart. Denk ook echt na over een goed en gedegen crisisplan, dit voorkomt dat je alles moet improviseren en dat er juist aan het begin van de storm veel energie verloren gaat.  

In deze periode pas ik mijn content aan, in de hoop dat ik andere organisaties kan helpen. In het staartje van maart en in april wil ik tips en tricks delen op het gebied van crisiscommunicatie Lees ook de andere blogs: Richt je communicatie slim en duidelijk in”, “Eerste communicatieaanpak en centrale boodschap”, Rust bewaren en prioriteiten stellen tijdens een crisissituatie” en “Crisisteam is de basis”.  

Scroll to Top