Wat is influencer marketing?
Meer dan ooit zijn mensen (massa)communicatie moe. We kijken vaker naar Netflix, Videoland of Disney+ en als we wel TV kijken, dan zappen we standaard de reclame weg. We luisteren vaak Spotify en missen daardoor veel reclameboodschappen op de radio en zelfs op internet verzinnen we slimme manieren om pop-ups of andere vormen van reclame te voorkomen. En dan heb ik het nog niet over folders en brochures die nauwelijks worden gelezen.
Echte verhalen
Mensen willen echte verhalen, ervaringen en tips horen. Bijvoorbeeld van familieleden en vrienden. Maar onbewust luisteren we ook naar andere mensen die buiten onze eigen netwerk vallen. Massaal kijken we naar online beoordelingen, kijken we naar programma’s waarbij er aandacht is voor één bepaald nieuw boek of een nieuwe film enzovoorts.
Iedereen is een influencer
Zodra we iemand ‘een tip’ geven die aansluit bij de vraag van de ontvanger zijn we al een influencer. Jij dus ook. Een influencer heeft een aantal kenmerken: het is een persoon, die een boodschap (tip/ervaring) deelt, die van waarde is en er voor zorgt dat de ander een actie onderneemt … zeg maar een zetje in de rug. Kortom een influencer hoeft niet altijd jong, hip en happening te zijn.
Influencer marketing
Als je dit slim en structureel weet in te zetten voor je organisatie, dan kun je spreken van influencer marketing. Een strategisch plan waarbij je nadenkt over je boodschap en hoe je deze van persoon naar persoon weet over te brengen. Een plan dat past binnen je huidige communicatiestrategie en die jouw doelgroep weet te raken.
Het is een interessante communicatieontwikkeling die nog lang niet door iedere branche of organisatie wordt opgepakt. Dat biedt dus heel veel nieuwe kansen. Deze maand wil ik jou inspireren om na te denken over influencer marketing.
LOU communicatie heeft de ambitie om elke maand te bloggen over één bepaald thema. In juni 2020 is het thema: influencers