Spreek de sollicitant aan

In zes stappen een effectieve “werken bij” website

Zorg, onderwijs en ICT. Voorbeelden van branches waarbij het ontzettend lastig is om de juiste persoon op de juiste plek te krijgen. Een goede “werken bij” website is dan ook echt noodzakelijk.

Zet je sollicitant centraal bij alles wat je doet op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie, maar blijf daarbij ook onderscheidend en trouw aan je eigen ambities en ideeën. Hoe ga je nu praktisch aan de slag met een “werken bij” website? Ik geef je graag wat tips!

Waarom een aparte “werken bij” website?

Een hele praktische reden, je vacatures zijn beter vindbaar via Google. Dit ten opzichte van vacatures die ‘verstopt’ zitten op je eigen corporate website. Maar dit is zeker niet de enige reden. De sollicitanten die jij wilt aanspreken zijn ongetwijfeld andere mensen, dan de mensen die je wilt aanspreken met je corporate website. Je kunt content aanbieden die past bij jouw doelgroep. Je kunt de look-and-feel zo aanpassen dat je de juiste man/vrouw weet te raken.

In 6 stappen een effectieve “werken bij” website

Stap 1 – Weet wat er speelt!

Wil je echt effectief zijn, ga dan niet zomaar aan de slag. Er zijn een aantal zaken die je vooraf moet hebben bedacht of onderzocht. Op het snijpunt van deze drie aspecten ligt jouw succes:
– Ik, als in jouw bedrijf, wat maakt jou uniek?
– Wie zijn jouw sollicitanten?
– Wat doen jouw concurrenten?

Speerpunt

Stap 2 – We doen het samen

Helaas, wordt deze stap vaak vergeten. Gevolg, je lanceert een prachtige website, maar deze is snel verouderd en niet meer relevant. Het is goed om vooraf na te denken wie je moet meenemen in dit traject. Je website wordt alleen een succes als deze actueel is en blijft. Ook gelijk een goed moment om na te denken hoe je slim een koppeling kunt maken naar je corporate website, linkedin pagina enz.

Stap 3 – Realisatie van de “werken bij” website

Zie de sollicitant als jouw klant en richt je website ook met deze gedachte in. Weet welke vragen er spelen en maak hier gebruik van. Een vraag kan bijvoorbeeld zijn: “Krijg ik wel leuke collega’s?”. Laat in een vlog zien hoe de sfeer is op een reguliere werkdag. Gebruik alleen echte verhalen, sollicitanten prikken zo door een nep verhaal heen.

Stap 4 – Maak het de sollicitant zo makkelijk mogelijk

Solliciteren is vaak al een hele stap. Maak het de sollicitant zo gemakkelijk mogelijk. Daar zijn heel veel tips en trucs voor. Deze 5 tips krijg je alvast cadeau:

  1. Maak geen lange formulieren om in te vullen
  2. Maak de website goed bruikbaar op telefoon of tablet
  3. Zorg altijd voor een mogelijkheid om vragen te stellen
  4. Maak een jobalert
  5. Zorg dat sollicitanten gemakkelijk een bijlage kunnen toevoegen. Denk daarbij verder dan een .pdf

Stap 5 – Vertel jouw verhaal

De sollicitant staat centraal, maar jouw verhaal is natuurlijk wel erg belangrijk. Bedenk vooraf goed wat je wilt vertellen en hoe je dit op een aantrekkelijke wijze kunt presenteren. Maak vooraf een contentkalender en werk deze regelmatig bij.

Stap 6 – Maak het steeds mooier

Ik zeg altijd: “een website is geen drukwerk, dus je kunt het altijd mooier maken”. Als de basis staat als een huis kun je verder bouwen of eventueel zaken aanpassen. Gebruik hiervoor de sollicitanten die al gereageerd hebben op jouw website. Vraag om input en verbeterpunten. Zo maak je jouw website steeds beter en efficiënter.

Hulp nodig?

LOU communicatie heeft ruime ervaring met arbeidsmarktcommunicatie en daarbij de realisatie van ‘werken bij’ websites. Heb je hulp nodig bij dit onderwerp, ik denk graag met je mee: info@loucommunicatie.nl.

Meer weten over arbeidsmarktcommunicatie? Lees ook deze blog.

[av_hr class=’short’ height=’50’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’ av_uid=’av-10q15p’ admin_preview_bg=”]

Blijf op de hoogte

Wil jij ook tips, tricks en meer ontvangen op het gebied van communicatie, social media en marketing? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van LOU communicatie.

[av_mailchimp list=’07a9f84085′ double_opt_in=’aviaTBdouble_opt_in’ on_send=” sent=’Bedankt! Je ontvangt zo een e-mail om je inschrijving te bevestigen.’ link=’manually,http://’ color=” av_uid=’av-vn51x’]
[av_mailchimp_field id=’0′ label=’E-mailadres’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_email’ av_uid=’av-swybx’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’1′ label=’Voornaam’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_empty’ av_uid=’av-m4qnx’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’2′ label=’Achternaam’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_empty’ av_uid=’av-fgllp’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’av-button’ type=’button’ check=” options=” label=’Inschrijven’ width=” av_uid=’av-asyvp’]
[/av_mailchimp]

Als je je inschrijft voor mijn nieuwsbrief ga je akkoord met de [av_privacy_link]Privacyverklaring[/av_privacy_link].

Scroll to Top