LOU communicatie

Waarom zou je investeren in afgewezen kandidaten?

Waarom zou je investeren in afgewezen kandidaten?
Het Reinier de Graaf gasthuis in Delft organiseert maandelijks een sollicitatiespreekuur. Speciaal voor sollicitanten die zijn afgewezen. Ik zag ook dit mooi voorbeeld van HappyCapital HRM. Zij sturen sollicitanten een Tony’s Chocolonely met een toffe warme tekst. Maar, waarom zou je eigenlijk investeren in afgewezen kandidaten?

Arbeidsmarktcommunicatie
Een mooi voorbeeld hoe je ook kunt omgaan met sollicitanten

 

Meer dan de juiste mens op de juiste plaats

Arbeidsmarktcommunicatie is meer dan de juiste persoon op de juiste plaats. Het is een belangrijk onderdeel van je externe profilering. Veel organisaties realiseren zich dit nog onvoldoende. Het solliciteren moet je zien als een customer journey. Alleen draait het nu niet om een ‘customer’, maar om een sollicitant. De laatste stap van deze ‘reis’ is (regelmatig) de afwijzing. Hoe mooi het voortraject ook is, de sollicitant onthoudt deze laatste stap en deelt deze ook met zijn familie en vrienden. Bedenk eens, wat doet jouw laatste sollicitatieronde met je profilering?

4 goede redenen om te investeren in afgewezen kandidaten

  1. Solliciteren, het is net mensenwerk.
    Elke sollicitant is een mens die moeite heeft genomen om te reageren op jouw vacature. Een persoonlijke reactie is het minste wat je kunt doen.
  2. De afgewezen kandidaat van vandaag, kan bij de volgende vacature wel de juiste kandidaat zijn. In het voorbeeld van het Reinier de Graaf gasthuis blijkt regelmatig het zo uit te pakken.
  3. De arbeidsmarkt kan zo veranderen.
    Nu kan je nog kiezen uit diverse sollicitanten, wellicht kan de sollicitant over een bepaalde periode kiezen uit diverse organisaties.
  4. Het is een belangrijk onderdeel van je profilering. De sollicitant en zijn omgeving nemen dit ook mee in de beeldvorming hoe ze jouw organisatie ervaren.

Hoe organiseer je dat nu slim?

Je wervingscampagne was een groot succes. Je hebt meer kandidaten dan je kwijt zou kunnen. In totaal moet je 32 mensen een afwijzing sturen. Hoe ga je hier dan mee om?

  1. Het afwijzingsproces is een onderdeel van je arbeidsmarktcommunicatie. Bedenk daarom vooraf wat past bij jouw organisatie en wat je aan kunt qua capaciteit.
  2. Maak een goede reactie waarin je aangeeft
    – dat je ontzettend blij bent met alle aandacht voor jouw vacature
    – hoe je tot deze keuze bent gekomen (criteria) en wees hier eerlijk over
    – reageer persoonlijk en warm
    – bied altijd de mogelijkheid voor persoonlijk contact. Is een persoonlijk spreekuur echt niet haalbaar?
    Denk dan aan een spreekuur via Skype of telefoon. Betrek een goede communicatieadviseur bij deze reactie. De juiste woorden kunnen echt het verschil maken.
  3. Zorg voor de juiste voorbereiding van je spreekuur en neem elke kandidaat serieus.
  4. Zie je een haakje om een afgewezen kandidaat verder te helpen, nu of in de toekomst, altijd doen.
  5. Maak nooit meer gebruik van een standaardafwijzing met een voorspelbare tekst.

Tot slot

Heb je hulp nodig bij arbeidsmarktcommunicatie? Juist ook waar het heel lastig is om de beste mensen te vinden? Ik denk heel graag met je mee info@loucommunicatie.nl 

[av_hr class=’short’ height=’50’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’ av_uid=’av-10q15p’ admin_preview_bg=”]
Blijf op de hoogte
Wil jij ook tips, tricks en meer ontvangen op het gebied van communicatie, social media en marketing? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van LOU communicatie.
[av_mailchimp list=’07a9f84085′ double_opt_in=’aviaTBdouble_opt_in’ on_send=” sent=’Bedankt! Je ontvangt zo een e-mail om je inschrijving te bevestigen.’ link=’manually,http://’ color=” av_uid=’av-vn51x’]
[av_mailchimp_field id=’0′ label=’E-mailadres’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_email’ av_uid=’av-swybx’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’1′ label=’Voornaam’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_empty’ av_uid=’av-m4qnx’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’2′ label=’Achternaam’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_empty’ av_uid=’av-fgllp’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’av-button’ type=’button’ check=” options=” label=’Inschrijven’ width=” av_uid=’av-asyvp’]
[/av_mailchimp]
Als je je inschrijft voor mijn nieuwsbrief ga je akkoord met de [av_privacy_link]Privacyverklaring[/av_privacy_link].

Scroll to Top