Media

Investeer in je relatie met de journalist

LOU communicatie heeft de ambitie om elke maand te bloggen over één bepaald thema. In juli 2019 is het thema: “Media”.

Investeer in je relatie met de journalist

Ik las recentelijk in een artikel “journalisten ergeren zich aan woordvoerders van organisaties”, daar moest ik even over nadenken. Ik begreep het wel, de belangen van beide partijen zijn (over het algemeen) anders.

Alle soorten en maten

Vooropgesteld, journalisten zijn er in alle soorten en maten. Ik heb zelf journalisten meegemaakt die alleen een positief bericht wilde publiceren als je voor betaalde?! Of een journalist die weigerde de juiste feiten toe te voegen, want “dat was beter voor zijn artikel” en een journalist die een persoonlijk issue had met de organisatie en dat was leesbaar in haar artikelen. Zulke journalisten zijn er, maar over het algemeen kun je hele goede (werk)afspraken maken.

Wat is belangrijk in de relatie met een journalist

  • Investeer in je relatie, maak persoonlijk kennis, wees zichtbaar en laat de journalist weten hoe ze je het beste kunnen bereiken.
  • Maak duidelijke afspraken (ik bel je vanmiddag tussen 14.00 – 15.00 terug) en hou je daar ook aan.
  • Maak vooraf afspraken of je het artikel mag inzien en reageer dan alleen op onjuiste feiten. Helaas, je kan niet iets veranderen aan de schrijfstijl of de kop, zolang de feiten correct zijn.
  • Langlopend issue? Spreek dan af met de journalist dat je hem/haar benaderd als er ontwikkelen zijn en hou je hier ook aan.
  • Wees altijd eerlijk en geef feiten. Heb je bepaalde informatie niet (direct) beschikbaar geef dat ook eerlijk aan.
  • Doe vooraf intern goed onderzoek zodat je alle ins en outs kent of zorg dat een collega die inhoudelijk de materie goed kent de media te woord kan staan.

Tot slot?

Heb je vragen over dit onderwerp? Ik denk graag met je mee info@loucommunicatie.nl.
Lees ook de blog “Oeps … we zijn trending topic” terug.

Blijf op de hoogte

Wil jij ook tips, tricks en meer ontvangen op het gebied van communicatie, social media en marketing? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van LOU communicatie.

[av_mailchimp list=’07a9f84085′ double_opt_in=’aviaTBdouble_opt_in’ on_send=” sent=’Bedankt! Je ontvangt zo een e-mail om je inschrijving te bevestigen.’ link=’manually,http://’ color=” av_uid=’av-vn51x’]
[av_mailchimp_field id=’0′ label=’E-mailadres’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_email’ av_uid=’av-swybx’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’1′ label=’Voornaam’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_empty’ av_uid=’av-m4qnx’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’2′ label=’Achternaam’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_empty’ av_uid=’av-fgllp’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’av-button’ type=’button’ check=” options=” label=’Inschrijven’ width=” av_uid=’av-asyvp’]
[/av_mailchimp]

Als je je inschrijft voor mijn nieuwsbrief ga je akkoord met de [av_privacy_link]Privacyverklaring[/av_privacy_link].

Scroll to Top

Deze website maakt gebruik van cookies. Door deze website te bezoeken, ga je akkoord met het gebruik ervan.