ken je je doelgroep echt

Ken jij jouw doelgroep echt?

Met wie wil je communiceren? Wie zijn jouw doelgroepen? Elk communicatietraject start, over het algemeen, met deze vraag. Soms moet er zelfs nog worden nagedacht over deze vraag. Is er wel een antwoord, dan is deze vaak erg algemeen. Denk maar aan termen als: ouders, werkzoekenden, bewoners, leraren, patiënten, inwoners enzovoorts. Het klinkt alsof er over de doelgroep is nagedacht, maar eigenlijk zijn dit loze kreten. Want wat is ‘een ouder’ of ‘een inwoner’?

Kijk eens verder

Deze algemene termen zijn een start om na de denken over je doelgroepen, maar je moet verder kijken dan dat. Als je wilt communiceren met effect moet je in kaart brengen wie jouw doelgroep eigenlijk is. Het is belangrijk dat je jouw doelgroep een gezicht kunt geven. Heb je weleens nagedacht om te werken met een persona?

Wat is een persona

Een persona is een specifieke beschrijving van je doelgroep, die je opbouwt vanuit een persoonlijk perspectief. Met andere woorden, je geeft je doelgroep letterlijk een gezicht en denkt na over wat deze persoon bezighoudt, waar zijn focus en interesse ligt of juist zijn ergernis. Maar bijvoorbeeld ook van welke communicatiemiddelen hij gebruikmaakt.

Start met het in kaart brengen van je doelgroep

Voordat je zover bent is het eerst goed om je doelgroep (in hoofdlijnen) in kaart te brengen. Eigenlijk ga je sub-doelgroepen beschrijven. Als voorbeeld: “leerkrachten”. Deze doelgroep zou je bijvoorbeeld kunnen opdelen in: zij-instromer, startende leerkracht, medior, senior. Of juist als specialist, bovenbouw, onderbouw enzovoorts. Probeer een balans te vinden tussen een te grote algemene doelgroep of teveel deelgroepen.

Voordelen van werken met een persona

Het werken met een heldere en duidelijke persona gaat jou helpen in je communicatieproces. Je kunt gerichte keuzes maken, het brengt meer focus en daarbij kun je het ook goed delen met collega’s, maar ook met andere partijen. Denk bijvoorbeeld aan het reclamebureau wat je in wilt huren om een campagne te ontwikkelen.

LOU communicatie heeft de ambitie om elke maand te bloggen over één bepaald thema. In mei 2020 is het thema: maak je doelgroep zichtbaar.

Scroll to Top