Top, je brainstorm is geslaagd! Je hebt een berg aan ideeën, iedereen is enthousiast. We kunnen aan de slag! Toch? Maar hoe pak je dat aan? Hoe ga je nu na een brainstorm verder en zorg je dat er iets met al die mooie ideeën gedaan wordt. Kortom, hoe maak je het nu concreet?
Het zou echt zonde zijn als al die mooie ideeën uit de brainstorm op de plank blijven liggen. En maak gebruik van het enthousiasme van de brainstorm. Wacht niet te lang met je plan, want dan zijn mensen niet meer geïnteresseerd. Maak dus een concreet actieplan binnen 48 uur na het ontstaan van het idee.
Kies je strategie
Leg de strategie vast en kies de communicatiemiddelen die hier het beste bij passen. Dat hoeft niet meteen heel uitgebreid, maar het is wel handig om hier zo vroeg mogelijk over na te denken. Strategie is niets anders dan het maken van keuzes. Je kunt dit later uiteraard nog uitbreiden als er meerdere middelen nodig zijn.
Maak het niet te ingewikkeld. Je kunt het na de brainstorm volledig uitwerken in een helder plan. Een strategie is gewoon een beschrijving van de weg naar jouw doel. Het zorgt er dus voor dat je gericht te werk kunt gaan.
Maak het concreet
Spreek af wie wat gaat doen. Ga niet weg voordat je dit met elkaar hebt besproken. Regel dit bij voorkeur dus al aan het einde van de brainstorm. Als je meteen al een taakverdeling hebt met je team heeft je plan meer kans van slagen.
Leg ook een eerste overlegdatum vast. Op deze manier kun je ook de voortgang van je takenlijst checken. Liggen we nog op één lijn? Lopen sommige mensen vast of zijn er nog wat ideeën waar we nog eens goed naar moeten kijken? Wat heb je nodig om het idee wel te laten slagen? Vaak bij elkaar inchecken zorgt voor een vlot verloop van het plan.
Nu jij! Heb ik je enthousiast gemaakt met mijn blogs over brainstormen? Ik hoop dat het je geïnspireerd heeft om op een andere manier aan de slag te gaan met je team. Loop je toch nog vast of zou je er graag hulp bij willen? Neem eens contact met mij op. Dan kijken we samen welke aanpak het beste bij je past.
LOU communicatie heeft de ambitie om elke maand te bloggen over één bepaald thema. In maart 2020 is het thema: brainstormen.