Laat het denken in hokjes los

Laat het denken in hokjes los

Hoe kun je ‘het denken in hokjes’ loslaten binnen jouw communicatiestrategie? Wellicht een gevoelig thema, maar wel een strategisch thema waar ik het deze maand over wil hebben. Bij de start van de communicatieopleiding word je al geacht om in hokjes te denken. In mijn tijd (oma spreekt weer) moest je een doelgroepanalyse maken, nu praten we over een persona.

Tegen wie heb je het?

En ik geloof daar voor een deel nog steeds in. Het is belangrijk (als je gaat communiceren) dat je een beeld kunt vormen met wie je gaat communiceren. Wat zijn dat voor mensen? Wat is hun kennisniveau van jouw organisatie, product of dienst? En wat is hun algehele ‘houding’ richting jouw branche etc.?

Maar het probleem is dat we vaak uitgaan van onze eigen belevingswereld en dat we invullen wat wij zelf denken en zien. Als je echt serieus aan de slag wilt gaan met jouw communicatiestrategie en jouw doelgroep, dan moet je daar tijd in durven investeren. Laat OMA thuis! Is geen tekst van mijzelf, maar wel passend. OMA staat voor Oordelen, Meningen en Adviezen. Sta open voor jouw doelgroep en laat de mensen zelf aan het woord.

Een concreet grappig voorbeeld:

In een seniorencomplex worden er diverse activiteiten georganiseerd, alleen dezelfde bewoners zijn altijd aanwezig. Een aanname kan zijn dat de overige bewoners geen zin hebben in contact met anderen. De realiteit (en dit is geen grap, ik heb dit zelf meegemaakt in een case) is dat mensen geen zin hadden in nog een shantykoor en bingo. Letterlijke tekst van een bewoner: “zo oud ben ik nou ook weer niet”. Kortom, de aanname paste niet bij de werkelijkheid.

Een simpel voorbeeld, maar hoeveel aannames zitten er in jouw communicatieaanpak? In alle eerlijkheid, ik doe het zelf ook, want je moet door. Maar ik ben me steeds meer bewust dat er teveel (ook door mijzelf) in hokjes wordt gedacht. ‘Ouders, leerlingen, patiënten, cliënten, bewoners, inwoners’ zijn allemaal loze termen als je ze niet echt leert kennen.

Deze maand vertel ik meer over aannames en het loslaten van het denken in hokjes.
In mijn andere blog, aan het einde van deze maand, vertel ik meer over het communiceren in stereotypen en het neerzeten van mensen met verschillende achtergronden en culturen.

Heb je zelf ideeën bij dit onderwerp? Laat het me weten.

Scroll to Top