LinkedIn draait om mensen

LinkedIn draait om mensen

In de afgelopen blogs heb ik met name gesproken over contentcreatie. Content is belangrijk, maar de essentie van LinkedIn is de mensen. Het menselijke contact is essentieel. In mijn eerste blog heb ik al iets gedeeld over ‘social selling’. Mensen houden van oprechte interesse en goed persoonlijk contact. Natuurlijk mag het over werk gaan, maar het is niet direct sale. Sommige mensen gebruiken Linkedin wel als directe sale kanaal en zelf prik ik daar direct doorheen.

Persoonlijk profiel

Jouw persoonlijke profiel is het visitekaartje op LinkedIn. Zorg dat dit profiel op een goede wijze is ingericht en dat je goed jou en jouw profiel in beeld brengt. Gebruik de juiste woorden, zodat mensen ook jouw profiel kunnen vinden.

Netwerk opbouwen

Een goed netwerk moet je opbouwen. Stap-voor-stap en per persoon. Jouw doel staat hierbij centraal. Wat wil je bereiken met LinkedIn en wie heb je daarvoor nodig? Natuurlijk kun je mensen uit je eigen netwerk al toevoegen, maar wellicht heb je juist nieuwe mensen nodig.

Maak een persona, wat voor ‘soort’ mensen heb jij nodig om dichter bij jouw doel te komen? Het gaat nog niet om namen, maar wellicht wel om functies of beschrijvingen van organisaties. Het idee van LinkedIn is namelijk dat je iedereen (wereldwijd) kunt bereiken binnen 3 klikken. Je gaat veel gerichter te werk als je deze persona goed hebt uitgewerkt. Heb je dit goed voor jezelf in beeld gebracht ga dan opzoek naar de juiste personen op LinkedIn. Je kunt zoeken op naam, op organisatie maar ook op functie. Dus stel: met jouw doel heb je behoefte aan HR-managers in de regio Utrecht. Dan kan je deze personen redelijk makkelijk vinden op LinkedIn en gericht uitnodigen.

Juiste manier uitnodigen

Wil je deze personen op de juiste manier uitnodigen? Voeg altijd een persoonlijk bericht toe en denk daarbij niet (alleen) vanuit jezelf.  Wat kan deze persoon van jou of jouw account verwachten? Delen jullie een connectie? Benoem dit.

Netwerk onderhouden

Met alleen de juiste mensen ben je er nog niet. Net als in het ‘echte leven’ moet je jouw netwerk onderhouden. Daar moet je tijd voor vrijmaken, het liefst dagelijks. Meen wat je zegt en toon oprechte interesse.  Denk mee, biedt hulp.  Mensen willen gezien worden, maak hier gebruik van. Een ‘duimpje’ is een goede start. Reageer positief. Toch een kritische opmerking? Stuur dan een persoonlijk bericht.

LOU communicatie heeft de ambitie om elke maand te bloggen over één bepaald thema. In oktober 2020 is het thema: LinkedIn. 

Scroll to Top