Media issue – ook een intern vraagstuk

LOU communicatie heeft de ambitie om elke maand te bloggen over één bepaald thema. In juli 2019 is het thema: “Media”.

Media issue – ook een intern vraagstuk

Een media issue kan voelen als een storm. Ongetwijfeld gaat al jouw focus naar de externe profilering van jouw organisatie. Vergeet daarbij een zeer belangrijke doelgroep niet het oog, jouw collega’s.

Collega’s als een belangrijke doelgroep

Het is niet alleen netjes om jouw collega’s te informeren, het is ook noodzakelijk. In de eerste plaats wil je niet dat collega’s het nieuws moeten lezen in de krant of zien op het journaal. Je wilt ze zelf uitleg geven over de situatie en waar nodig een nuance aanbrengen. Zij zijn immers jouw ambassadeurs naar de buitenwereld. Zorg dat zij de situatie in de juiste context kunnen plaatsen. Daarnaast wil je ook voorkomen dat collega’s onjuiste uitspraken doen. Geef duidelijk aan hoe de lijn van woordvoering loopt en wat ze moeten doen als de media directe vragen stelt.

Wie doet de woordvoering?

Het is een misverstand dat de communicatieadviseur automatisch de woordvoering doet. Het is soms uitermate verstandig om iemand anders de woordvoering te laten doen. Bijvoorbeeld een bestuurder om te benadrukken hoe belangrijk het issue is voor de organisatie of een ervaringsdeskundige die alles in een betere context kan plaatsen. De rol van communicatieadviseur is adviseur, coach, gids, strateeg, analist soms ook uitvoerder. Denk vooraf hier goed over na en stel een actief persbeleid op.

Tot slot?

Heb je vragen over dit onderwerp? Ik denk graag met je mee info@loucommunicatie.nl.
Lees ook de blogs “Oeps … we zijn trending topic” en “Investeer in je relatie met de journalist” terug.

Blijf op de hoogte

Wil jij ook tips, tricks en meer ontvangen op het gebied van communicatie, social media en marketing? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van LOU communicatie.

[av_mailchimp list=’07a9f84085′ double_opt_in=’aviaTBdouble_opt_in’ on_send=” sent=’Bedankt! Je ontvangt zo een e-mail om je inschrijving te bevestigen.’ link=’manually,http://’ color=” av_uid=’av-vn51x’]
[av_mailchimp_field id=’0′ label=’E-mailadres’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_email’ av_uid=’av-swybx’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’1′ label=’Voornaam’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_empty’ av_uid=’av-m4qnx’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’2′ label=’Achternaam’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_empty’ av_uid=’av-fgllp’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’av-button’ type=’button’ check=” options=” label=’Inschrijven’ width=” av_uid=’av-asyvp’]
[/av_mailchimp]

Als je je inschrijft voor mijn nieuwsbrief ga je akkoord met de [av_privacy_link]Privacyverklaring[/av_privacy_link].

Scroll to Top