Maar neem het wel serieus
Communicatie een serieuze zaak? Het is maar net hoe je het bekijkt. Natuurlijk neem ik (communicatie)vraagstukken serieus en ga ik uiterst voorzichtig om met reputatie- en imago-issues. Maar mijn ervaring is dat een goed gekozen ‘fun’ oplossing vaak uiterst effectief kan bijdragen aan de oplossing van een serieus probleem. Daarvoor moet je soms een beetje stoer zijn en juist iets anders kiezen dan jouw collega’s. Of iets doen wat nog nooit eerder is gedaan.
Een bekend voorbeeld is de trap in een metrostation in Stockholm. Wellicht heb je deze al voorbij zien komen.
Het vraagstuk was heel simpel: “hoe kunnen we ervoor zorgen dat mensen eerder kiezen voor de gezonde oplossing, namelijk de trap nemen en niet gaan voor het gemak van de roltrap?”. Er is gekozen voor een ‘fun’ oplossing. Maak van de trap een ‘ervaring’ dat mensen willen proberen.
Een Nederlands voorbeeld? Tijdens de 46e editie van de Nijmeegse Vierdaagse is er nagedacht over zwerfafval. Een groot probleem bij grote events. Hoe maak je van een serieus probleem een leuke ervaring met resultaat? Een unieke afvalbak die beloont voor goed gedrag is een simpele en leuke oplossing om het probleem te reduceren. Wil je zien hoeveel? Bekijk het filmpje:
Zoals je in deze twee voorbeelden al kunt zien, is het toevoegen van wat ‘fun’ uitermate geschikt voor gedragsverandering. Je wilt dat mensen de trap nemen, je wilt dat mensen hun afval in een afvalbak gooien etc.. Maar ‘fun’ kun je voor veel meer vraagstukken inzetten. Voor interne communicatievraagstukken bijvoorbeeld of om bewustwording te vergroten. Iets onverwachts doen in je communicatie – iets dat zorgt voor een glimlach – kan het resultaat vergroten.
Wanneer werkt het?
- Kijk oprecht en serieus naar het vraagstuk. Neem er de tijd voor.
- Leer je doelgroep goed kennen. Waar wordt de doelgroep enthousiast van?
- Bestaat het vraagstuk al langer? Bekijk de communicatieaanpak uit het verleden en leer wat er wel of juist niet werkt.
- Kies een ‘haakje’ en geef er een creatieve invulling aan.
- Vergeet niet jouw doelgroep te blijven betrekken bij dit proces. Je kunt denken: “jongeren en gamen… laten we een game ontwikkelen voor jongeren.” Wellicht een logische keuze. Het is dan wel belangrijk dat de game echt goed aansluit bij de belevingswereld van de doelgroep. Qua spel, look-and-feel en beleving.
- Monitor jouw communicatieaanpak en stuur bij waar nodig.