Bij elk social media kanaal krijg ik vaak de vraag ‘moeten we hier iets mee?’ Op dit moment krijg ik veel vragen over TikTok. In deze blogserie wil ik je graag meer vertellen over TikTok en de communicatieve mogelijkheden, want… moet je er echt wat mee?
Wat is TikTok eigenlijk?
Het idee van TikTok is simpel: gebruikers uploaden filmpjes. Ze kunnen kiezen uit een grote database van liedjes, geluidseffecten en soundbites. Daarbij is er ook een breed scala aan filters die zorgen voor bijzondere effecten.
Over de gebruikers
TikTok is beschikbaar in meer dan 150 landen en 75 talen. In Nederland zijn er ruim 3,5 miljoen accounts. En het aantal accounts groeit stevig door. Juist ook in tijden dat mensen veel thuis zijn zie je de accounts massaal groeien. Hoewel TikTok wellicht bekend staat als een communicatiemiddel voor basisschoolkinderen, is er een grote stijging te zien onder jongeren, jongvolwassenen en volwassenen. De doelgroep van TikTok verandert stap-voor-stap dus een beetje.
Maar, moet ik iets met TikTok?
Dat ligt er maar helemaal aan. TikTok is niets anders dan een communicatiemiddel. Net als Facebook, Instagram, Twitter of jouw eigen brochure. Het is veel belangrijker om te starten met de vragen:
- Wat is je doel?
- Wat wil je bereiken?
- En vooral bij wie?
- Zou TikTok een medium kunnen zijn dat past bij jouw vraagstuk en doelgroep?
Maar pas op voor …
TikTok is zeer interessant als je bijvoorbeeld de doelgroep jongeren (generatie Z) wilt bereiken. Er liggen nog heel veel kansen, want veel organisaties en bedrijven hebben de weg naar TikTok nog niet gevonden. Er is alleen één aspect waar je heel erg voor moet waken. Wellicht herken je dit beeld: een senior die de taal probeert te spreken van de jongeren van nu. Voel je waar ik naar toe wil? Je kunt als organisatie een behoorlijke uitglijer maken als je het verkeerd aanpakt. Als je content maakt die niet past qua stijl en toon. De doelgroep kan dat verkeerd oppakken en niet snel meer vergeten. Het is dus erg belangrijk dat jij je beter verdiept in TikTok en de ‘taal’ binnen het medium.
LOU communicatie heeft de ambitie om elke maand te bloggen over één bepaald thema. In september 2020 is het thema: TikTok.