LOU communicatie heeft de ambitie om elke maand te bloggen over één bepaald thema. In maart 2019 is het thema: “bedrijfsdoelstellingen”.
Waarom blijven de bedrijfsdoelstellingen onvoldoende hangen? In mijn vorige blog “haal het maximale uit je bedrijfsdoelstellingen” heb ik de 10 belangrijkste redenen op een rij gezet. Deze maand geef ik tips en tricks hoe je dit met meer effect kunt organiseren. De titel is al duidelijk, je medewerkers zijn key in dit proces. Als je medewerkers niet meegaan ben je eigenlijk nergens. Je hebt elkaar nodig om de doelen te kunnen behalen. Maar hoe doe je dat nu slim? Waar moet je rekening mee houden?
1.
Met stip op één: luister. Wees oprecht en luister goed wat er speelt in hele breedte van je organisatie. Voordat je überhaupt start met een dergelijk proces. Stel vragen en laat vooral de medewerkers praten.
- Wat inspireert de medewerker?
- Waarom komt hij elke dag naar het bedrijf?
- Waar ligt zijn focus?
- Wat zou hij wensen voor de organisatie?
Maar ook:
- Welke kansen laat de organisatie nu liggen?
- Wat is er in het verleden verkeerd gegaan?
- Voel je je voldoende gehoord?
enz.
2.
Creëer een veilige omgeving. Wil je het beste resultaat? Dan is het belangrijke dat je medewerkers echt kunnen zeggen wat ze vinden, zonder dat hier consequenties aan hangen. Wees open en eerlijk over de spelregels en hou je hier ook aan. Inventariseer eventueel vooraf bij de medewerkers of ze zich veilig voelen. Zo niet, vraag dan wat er voor nodig is om dit wel te bereiken.
3.
“Ik wel mijn input geven, maar alles staat eigenlijk al vast”. Tja … deze reactie kom ik vaak tegen en dat wil je niet als organisatie. Zorg er voor dat je geen verborgen agenda hebt, want dat komt altijd uit. Je kunt natuurlijk wel open communiceren over je verwachtingen en je kunt zelfs kaders aangegeven, maar ga nooit z’n traject in met je medewerkers als de uitslag voor jou al eigenlijk vaststaat.
4.
De ‘What’s in it for me’ is zeker ook relevant bij dergelijke interne trajecten. Het is belangrijk dat medewerkers oprecht het belang inzien van doelstellingen en ambities. Maak inzichtelijk wat de medewerkers zelf uit een dergelijk traject kunnen halen. Dat kan bijvoorbeeld zijn; meer werkplezier, meer diversiteit in de werkzaamheden of meer tevreden klanten.
5.
“Ik heb input gegeven en daarna heb ik er nooit meer wat van gezien”. Hmmm… vol enthousiasme ben je gestart en daarna ben je eigenlijk ‘vergeten’ op het vervolgtraject vorm te geven. Beetje jammer. Bedenk vooraf hoe je, tijdens het gehele proces, de medewerkers kunt boeien en betrekken.
Tot slot?
Wil je meer weten over dit onderwerp? Deze maand verschijnen er meer blogs over dit onderwerp. Lees ook de vorige blog terug: “Haal het maximale uit je bedrijfsdoelstellingen”. Heb je hulp nodig of wil je meer weten? Stuur dan geheel vrijblijvend een e-mail naar info@loucommunicatie.nl.
[av_hr class=’short’ height=’50’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’ av_uid=’av-10q15p’ admin_preview_bg=”]
Blijf op de hoogte
Wil jij ook tips, tricks en meer ontvangen op het gebied van communicatie, social media en marketing? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van LOU communicatie.
[av_mailchimp list=’07a9f84085′ double_opt_in=’aviaTBdouble_opt_in’ on_send=” sent=’Bedankt! Je ontvangt zo een e-mail om je inschrijving te bevestigen.’ link=’manually,http://’ color=” av_uid=’av-vn51x’]
[av_mailchimp_field id=’0′ label=’E-mailadres’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_email’ av_uid=’av-swybx’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’1′ label=’Voornaam’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_empty’ av_uid=’av-m4qnx’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’2′ label=’Achternaam’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_empty’ av_uid=’av-fgllp’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’av-button’ type=’button’ check=” options=” label=’Inschrijven’ width=” av_uid=’av-asyvp’]
[/av_mailchimp]
Als je je inschrijft voor mijn nieuwsbrief ga je akkoord met de [av_privacy_link]Privacyverklaring[/av_privacy_link].