
Waarom is interne communicatie zo belangrijk?
Je wilt vooruit! Je hebt een missie en doelen die je alleen samen met jouw collega’s kunt behalen. Hoe kun je je interne communicatie optimaliseren?
LOU communicatie in de praktijk
LOU communicatie heeft een grote omslag gemaakt in de interne communicatie bij een organisatie in het maatschappelijke speelveld. De communicatie was top-down ingericht. Na een jaar ziet de communicatie er totaal anders uit.
Deze stappen zijn o.a. gezet:
- Informatie- en communicatiebehoefte bij de medewerkers is geïnventariseerd.
- Knelpunten zijn geconstateerd en er is een plan van aanpak gerealiseerd.
- Er is draagvlak gecreëerd in alle lagen van de organisatie.
- Het traject “van zij naar wij” is ingezet, waarbij er met name aandacht is geweest voor het versterken van het interne trots gevoel.
- Tijdens het traject is er gewerkt vanuit de plan, do, check, act gedachte.
Praktische invulling:
- Iedereen ontvangt dezelfde informatie.
- Communicatiemiddelen passen bij de diverse doelgroepen.
- Succesvol is er een social intranet gelanceerd. Lees meer hierover in deze blog
- Tijdens het gehele traject worden er op maat gemaakte trainingen aangeboden. Op deze wijze kan iedereen aangehaakt blijven.