Employer Branding

Alles draait om de reis van de sollicitant

LOU communicatie heeft de ambitie om elke maand te bloggen over één bepaald thema. In april 2019 is het thema: “Recruitment – binnen halen van de juiste mensen”.

Alles draait om de reis van de sollicitant

De juiste mensen vinden voor je organisatie is een hele uitdaging. Zeker als je actief bent in een branche waar de juiste mensen nauwelijks te vinden zijn. Als je tijd steekt in employer branding heb je kans dat je opvalt ten opzichte van je concurrenten. Deze maand wil ik het vooral hebben over het onderdeel recruitment van employer branding. In de maand mei wil ik het hebben over het behouden van medewerkers. Lees mijn vorige blog: “Waarom zou een sollicitant voor jouw organisatie kiezen?” terug als basis voor dit vervolg.

Van antwoord naar uitwerking

Je bent aan de slag gegaan en hebt het antwoord gevonden op de vraag “Waarom zou een sollicitant voor jouw organisatie kiezen?”. Het is essentieel dat je nu dit antwoord gaat omzetten naar een concrete uitwerking. De eerste stap is in kaart brengen van het proces, je maakt dus eigenlijk een customer journey (een reis van de klant), maar dan voor de sollicitant.

Onderdelen in dit proces kunnen zijn:

  • Creëren van bewustwording dat jij een mogelijke nieuwe werkgever zou kunnen zijn
  • Sollicitant neemt jouw organisatie in overweging
  • Sollicitant heeft daadwerkelijk interesse in jouw organisatie
  • Sollicitant zet de stap en solliciteert
  • Het proces tussen solliciteren en aannemen (of afwijzen)
  • Slotfase: aannemen of afwijzen.

Ter inspiratie eerder schreef ik al de blog “Waarom zou je investeren in afgewezen kandidaten?”
Met dit proces in je hoofd is het belangrijk om na te denken hoe je invulling kunt geven aan de diverse fasen in dit proces.

Handig lijstje

Ieder mens is anders, maar toch zijn er een aantal trends die voor (de gemiddelde) sollicitant belangrijk zijn. Een handig lijstje die je wellicht kunt gebruiken in het concretiseringsproces:

  • Wij zijn op zoek naar balans tussen privé en werk (vrijheid)
  • We willen graag zinvol werk doen
  • Wij willen ons graag thuis voelen op het werk, goede werksfeer
  • We willen (zo veel mogelijk) persoonlijk contact
  • We willen snel duidelijkheid

Kies de juiste look-and-feel

Heb je de reis van de sollicitant goed in beeld gebracht en weet je waar je kansen liggen? Dan is het tijd om na te denken over de vorm. Kies een look-and-feel die past bij de sollicitant, bij jouw organisatie en die onderscheidend is ten opzichte van jouw concurrenten. Werk dit goed uit. Denk goed na hoe je deze stijl kunt gebruiken op social media, website, e-mails, vacatureteksten, persoonlijk contact enz.

Tot slot

Heb je hulp nog of wil je meer weten over dit onderwerp? Stuur dan een e-mail naar info@loucommunicatie.nl.

[av_hr class=’short’ height=’50’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’ av_uid=’av-10q15p’ admin_preview_bg=”]

Blijf op de hoogte

Wil jij ook tips, tricks en meer ontvangen op het gebied van communicatie, social media en marketing? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van LOU communicatie.

[av_mailchimp list=’07a9f84085′ double_opt_in=’aviaTBdouble_opt_in’ on_send=” sent=’Bedankt! Je ontvangt zo een e-mail om je inschrijving te bevestigen.’ link=’manually,http://’ color=” av_uid=’av-vn51x’]
[av_mailchimp_field id=’0′ label=’E-mailadres’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_email’ av_uid=’av-swybx’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’1′ label=’Voornaam’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_empty’ av_uid=’av-m4qnx’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’2′ label=’Achternaam’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_empty’ av_uid=’av-fgllp’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’av-button’ type=’button’ check=” options=” label=’Inschrijven’ width=” av_uid=’av-asyvp’]
[/av_mailchimp]

Als je je inschrijft voor mijn nieuwsbrief ga je akkoord met de [av_privacy_link]Privacyverklaring[/av_privacy_link].

Scroll to Top