Media

Relax! Het is de media

Ik zie mezelf nog zitten. Ik had meegekeken met mijn toenmalige senior, maar zelf daadwerkelijk de media te woord staan, dat had ik nog niet gedaan. Mijn senior ging op vakantie en om een lang verhaal kort te maken. Haar vliegtuig steeg op en ik had Powned aan de telefoon voor een item. WHAA!

Het item is uiteindelijk niet doorgegaan, maar ik heb gelijk een sprong in het diepe gemaakt qua woordvoering. Veel mensen vinden het spannend of vervelend om de media te woord te staan. Toch heb je meer in de hand dan je op het eerste gezicht zou denken.

Om in gedachten te houden:

  • “Journalisten zijn mensen die hun werk ook goed willen uitvoeren en ze zijn altijd in functie.”
  • Het zijn mensen (geruststellende gedachte)
  • Ze willen hun werk goed doen (deadlines halen, spraakmakende items maken)
  • Altijd in functie (off the record bestaat niet)
  • Probeer voor jezelf de rol van journalist voor te stellen, dan begreep je goed waar jij je winst kunt halen.

3 regels voor een prettige persrelatie:

  1. Kom altijd je afspraken na
    Beloof je die middag terug te bellen? Doen. Maak zo concreet mogelijke afspraken en kom deze na. Zorg dat je ook vooraf duidelijke afspraken maakt wat je voor publicatie mag zien/doen.
  2. Media gaat voor
    Stel vragen van de media niet uit. Een journalist heeft een deadline of jij nu meewerkt of niet.
  3. Geef voldoende (positieve) voeding
    Zorg dat journalisten een gedifferentieerd beeld hebben van jouw organisatie. Over het algemeen weten ze je wel te vinden als er iets misgaat, investeer ook juist om de andere kant te laten zien.

3 regels om het voor jezelf prettig te houden:

  1. Bewaar je rust
    Schiet niet in de stress als een journalist belt. Maak afspraken wanneer je terugbelt voor een inhoudelijke reactie en zoek eerst goed uit wat er aan de hand is. Stel een Q and A op en bereid je voor. Het is natuurlijk vanzelfsprekend dat je altijd alleen feiten en waarheden vermeld.
  2. Organiseer het vooraf
    Heb je behoefte aan een training? Organiseer deze. En regel het ook goed in je organisatie. Wie staat de media te woord? Hoe gaan jullie om met een telefoontje? Maak vooraf duidelijke afspraken, zodat iedereen weet wat er wordt verwacht.
  3. Oog voor details
    Je kunt alleen de woordvoering zelf doen als je echt weet wat er speelt. Oog voor details is belangrijk, zodat je niet wordt verrast in het gesprek met de journalist.

Ombuigen van een moeizame persrelatie:

Het is zeker mogelijk om een moeizame relatie met een journalist om te buigen. Wat je vaak merkt is dat er in het verleden niet altijd goed is omgegaan met de journalist. Ga persoonlijk het gesprek aan, beide partijen zijn namelijk geholpen met een goede relatie.

Maak een persplan:

Elke organisatie heeft een persplan nodig. In dit plan staat beschreven hoe je met de media omgaat, wie jouw persrelaties zijn en ook hoe je ervoor zorgt dat je met positieve berichten de media haalt. Heb je hulp nodig met het opstellen van een persplan? Of zoek je een goede adviseur voor je woordvoering? Mail of bel me gerust.

Doen en trainen:

Ik heb zelf veel geleerd door het te doen, maar ook door het te trainen. Het is goed als iemand meekijkt en je feedback geeft. Heb je behoefte aan een training voor jou of jouw team? Laat het dan weten. Ik denk graag met je mee wat er mogelijk is.

[av_hr class=’short’ height=’50’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’ av_uid=’av-10q15p’ admin_preview_bg=”]

Blijf op de hoogte

Wil jij ook tips, tricks en meer ontvangen op het gebied van communicatie, social media en marketing? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van LOU communicatie.

[av_mailchimp list=’07a9f84085′ double_opt_in=’aviaTBdouble_opt_in’ on_send=” sent=’Bedankt! Je ontvangt zo een e-mail om je inschrijving te bevestigen.’ link=’manually,http://’ color=” av_uid=’av-vn51x’]
[av_mailchimp_field id=’0′ label=’E-mailadres’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_email’ av_uid=’av-swybx’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’1′ label=’Voornaam’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_empty’ av_uid=’av-m4qnx’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’2′ label=’Achternaam’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_empty’ av_uid=’av-fgllp’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’av-button’ type=’button’ check=” options=” label=’Inschrijven’ width=” av_uid=’av-asyvp’]
[/av_mailchimp]

Als je je inschrijft voor mijn nieuwsbrief ga je akkoord met de [av_privacy_link]Privacyverklaring[/av_privacy_link].

Scroll to Top