Hoe breng je prioriteiten aan?
Breng rust in je communicatie door goed na te denken over de prioriteiten. Je kunt gewoon niet alles tegelijk. Zorg voor een goed overzicht en pas daar je communicatieaanpak op aan.
Stap 1: breng de crisis in kaart met feiten (alleen feiten) die op dat moment bekend zijn.
Stap 2: inventariseer op welke mensen deze feiten invloed hebben en ook in welke mate.
Stap 3: maak een prioriteitenlijst van doelgroepen. Wie moet er eerst op de hoogte worden gebracht, wie daarna enzovoorts.
Belangrijk: Vergeet nooit je eigen collega’s! Medewerkers moeten minstens net zoveel weten als de externe doelgroepen.
In tijden van een crisis komt het crisisteam regelmatig bij elkaar. Zeker aan het begin van een crisis kunnen er (in een sneltreinvaart) nieuwe feiten op tafel komen. Realiseer je dat je ten alle tijde in de crisisperiode kunt worden overvallen met nieuwe feiten en gegevens. Deze kunnen van invloed zijn op jouw prioriteitenlijst en in alle eerlijkheid, dat is juist de uitdaging van crisiscommunicatie: de dynamiek.
Proactieve communicatie
Kies in tijden van een crisis voor proactieve communicatie. Zorg dat je de vragen en de daaropvolgende klachtenregen voor bent. Hiernaast draagt een proactieve communicatiestrategie bij aan jouw imago of in ieder geval een belangrijke eerste stap naar het herstel. Het is belangrijk dat je daarbij de juiste toon weet te raken. Je moet dus weten hoe de crisis wordt ervaren door de doelgroep. In je communicatie moet je de juiste balans vinden tussen feiten en de juiste emotie. Twijfel je? Toets dan je communicatie bij een (communicatie)expert.
In deze periode pas ik mijn content aan, in de hoop dat ik andere organisaties kan helpen. In het staartje van maart en in april wil ik tips en tricks delen op het gebied van crisiscommunicatie. Lees hier mijn eerste blog terug: “Crisisteam is de basis”.