Schrijf niet de website voor jezelf, maar voor jouw klanten

Schrijf niet de website voor jezelf, maar voor jouw klanten

De afgelopen periode heb ik veel informatie gedeeld over diverse (social) media kanalen. De website is regelmatig de basis. Je wilt dat (potentiële) klanten daar snel de juiste informatie weten te vinden. Deze maand wil ik je meer vertellen over de teksten van jouw website. Er valt natuurlijk ook heel veel te vertellen over vorm, beeld, functionaliteiten en gebruiksgemak, maar deze maand zet ik de teksten van de website centraal. Wanneer heb jij voor het laatst naar jouw teksten gekeken?

Ik krijg regelmatig de vraag om een website te herzien of om teksten te schrijven voor een nieuwe website. In een eerdere blogserie heb ik al laten zien hoe ik aan de slag ga met het schrijven van een tekst. Dat doe ik ook zo bij het (her)schrijven van teksten voor een website.

Wees niet volledig

Ik vind het niet belangrijk dat je volledig bent. Sterker nog, ik vind het sterk dat je een keuze durft te maken in alle informatie die je een ontvanger kunt geven. Waarom? Omdat volledigheid niet hetzelfde is als duidelijkheid. Je kunt heel volledig alle ins en outs vertellen over jouw schoolconcept, jouw zorgaanpak of jouw plannen voor een bepaalde wijk, maar de lezer raakt waarschijnlijk verstrikt in alle informatie en haakt af. Zonde!

Ik vind het vooral belangrijk dat jij de lezer echt centraal zet.

Geeft hier veel aandacht aan door bijvoorbeeld:

  • Vraag de doelgroep welke informatie ze willen lezen op jouw website.
  • Toets jouw teksten bij de doelgroep.
  • Praat open over de informatievoorziening. Wat kan er beter?
  • Kijk eens mee met een gebruiker van de website en vraag bijvoorbeeld om bepaalde informatie op te zoeken.
  • Monitor de statistieken van jouw website. Hoelang zijn ze actief op jouw website en op welk punt haken ze af?

Er is tijd voor nodig om dit goed in kaart te brengen. Dat is waar. Maar het zorgt er ook voor dat jouw klant in de toekomst sneller en beter de juiste informatie kan vinden. Dat je wellicht minder vragen krijgt en dat jouw klant zich herkent en gehoord voelt. Natuurlijk is het mooi als je hiermee start voordat je een website gaat lanceren, maar dat hoeft niet. Ook in een bestaande situatie kun je heel veel zaken meten of toetsen om de kwaliteit van jouw website te verbeteren.

LOU communicatie heeft de ambitie om elke maand te bloggen over één bepaald thema. In november 2020 is het thema: teksten voor de website. 

Scroll to Top