Deze maand alle aandacht voor een vernieuwde effectieve communicatieaanpak. Ik laat je deze maand zien hoe ik dat aanpak bij mijn klanten (kijkje in de keuken), zodat jij wellicht al een eerste start kan maken. Lees mijn eerste en tweede blog terug, mocht je deze hebben gemist, zo heb je het hele verhaal compleet.
Heldere en duidelijke aanpak
Na de analyse en het duidelijk in beeld brengen van doelen en doelgroepen is het nu tijd om daadwerkelijk een heldere en duidelijke aanpak te maken. Ik houd wel van concreet en creatief, dus dit is mijn ‘favoriete’ fase.
Mijn stelling is: “Wat je doet, moet je goed doen”. Daarmee wil ik de klant eigenlijk dwingen om echte en goede keuzes te maken. Als voorbeeld, je kunt je richten op alle social media platforms, maar als je dat echt goed wilt doen, dan heb je een mega team nodig. En is het effectief? Draagt het echt bij aan jouw doelen? Nope. Dan moet je keuzes gaan maken.
Waar ben je nou eigenlijk mee bezig?
Jouw beschikbare budget en capaciteit spelen daarbij natuurlijk ook een belangrijke rol. Heb je bijvoorbeeld een nieuwsbrief die nauwelijks wordt gelezen? Maar ben je er wel elke twee weken maar wat druk mee om dat ding te versturen? Dan kun je je afvragen waar je mee bezig bent. Voor wie doe je dit? Wie maak je er echt blij mee? Mijn ervaring dat dergelijke communicatiemiddelen of allang bestaan (het is een gewoonte geworden), of dat het MT graag een nieuwsbrief wil of dat er geen oplossing kan worden bedacht hoe dan wel te communiceren met de doelgroep.
Wat is nou écht effectief?
In mijn sessies met de klant besteed ik hier heel veel tijd aan.
- Wat is nou echt effectief en wat moet je loslaten?
- Waar zit je doelgroep en hoe kan je net iets anders doen dan de concurrent?
- En vooral, wat is je verhaal? Vanuit welke gedachte ga je communiceren?
Ik maak samen met de klant een concreet frame waar niet alleen de communicatiemiddelen in staan beschreven, maar ook de strategie, het verhaal, de concrete doelen, doelgroepen, communicatiestijl en uitwerking. Dit vormt de basis van de vernieuwde communicatieaanpak.