Employer branding

Waarom zou een sollicitant voor jouw organisatie kiezen?

LOU communicatie heeft de ambitie om elke maand te bloggen over één bepaald thema. In april 2019 is het thema: “Recruitment – binnen halen van de juiste mensen”.

Waarom zou een sollicitant voor jouw organisatie kiezen?

De juiste mensen vinden voor je organisatie is een hele uitdaging. Zeker als je actief bent in een branche waar de juiste mensen nauwelijks te vinden zijn. Als je tijd steekt in employer branding heb je kans dat je opvalt ten opzichte van je concurrenten. Deze maand wil ik het vooral hebben over het onderdeel recruitment van employer branding. In de maand mei wil ik het hebben over het behouden van medewerkers.

Wie is er nu verantwoordelijk?

Is employer branding nu iets van HR of meer van communicatie? In mijn optiek kan iedereen in de organisatie een belangrijke bijdrage leveren aan het werven van goede collega’s. Maar een structurele en effectieve employer branding realiseer je samen (HR en communicatie).

“Waarom zou een sollicitant voor jouw organisatie kiezen?”

Ik stel deze vraag regelmatig aan diverse organisaties en eigenlijk lopen ze hier al vast. Waarom zou een leerkracht kiezen voor de ene school ten opzichte van de ander? Of waarom kiest een verpleger voor dat ene ziekenhuis? Het is heel belangrijk om je te realiseren dat het in de employer branding draait om … de sollicitant. Zorg dat je een goed antwoord kunt formuleren op deze vraag en maak waar wat je belooft. Het antwoord is namelijk de rode draad in je employer branding.

Blijf jezelf

Het draait om de sollicitant (en niet om de organisatie wat vaak wordt gedacht), maar blijf wel bij jezelf. Met andere woorden … probeer je niet anders voor te doen dan je bent. Ben je niet hip? Doe dan niet hip. Kies een communicatiestrategie die past bij jouw organisatie, waar jij en jouw collega’s zich ook in herkennen en ‘met droge ogen’ kunnen delen met de buitenwereld.

Meer dan een campagne

Employer branding is meer dan een campagne. Een gedegen employer branding strategie komt in alle facetten naar voren. Probeer dan ook het gehele proces van de sollicitant in beeld te krijgen en kijk waar jij het verschil kunt maken.

Tot slot

Deze maand verschijnen er nog drie blogs over dit onderwerp. Heb je hulp nog of wil je meer weten?
Stuur dan een e-mail naar info@loucommunicatie.nl.

[av_hr class=’short’ height=’50’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’ av_uid=’av-10q15p’ admin_preview_bg=”]

Blijf op de hoogte

Wil jij ook tips, tricks en meer ontvangen op het gebied van communicatie, social media en marketing? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van LOU communicatie.

[av_mailchimp list=’07a9f84085′ double_opt_in=’aviaTBdouble_opt_in’ on_send=” sent=’Bedankt! Je ontvangt zo een e-mail om je inschrijving te bevestigen.’ link=’manually,http://’ color=” av_uid=’av-vn51x’]
[av_mailchimp_field id=’0′ label=’E-mailadres’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_email’ av_uid=’av-swybx’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’1′ label=’Voornaam’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_empty’ av_uid=’av-m4qnx’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’2′ label=’Achternaam’ type=’text’ value=” disabled=” check=’is_empty’ av_uid=’av-fgllp’][/av_mailchimp_field]
[av_mailchimp_field id=’av-button’ type=’button’ check=” options=” label=’Inschrijven’ width=” av_uid=’av-asyvp’]
[/av_mailchimp]

Als je je inschrijft voor mijn nieuwsbrief ga je akkoord met de [av_privacy_link]Privacyverklaring[/av_privacy_link].

Scroll to Top